Tysk uenighed om tolkningen af revisorers vurdering af Femern Bælt-tunnelens betydning for Scandlines' færgedrift.
FEMERN BÆLT Mens forbundsdagsmedlem Konstantin von Notz, De Grønne/B90, erklærer den faste Femern Bælt-forbindelse som en "død hest" på baggrund af en tysk rapport om forventeligt langt mindre tunnel-trafik end forudsat, har erhvervs- og trafikminister Bernd Buchholz, Slesvig-Holsten, i dag erklæret sin fortsatte tiltro til projektet:
- Det dansk finansierede tunnelprojekt er godt på vej, hedder det fra ministeren. Fra erhvervs- og trafikministeriet i Kiel hedder det, at rapporten ikke sætter spørgsmålstegn ved retfærdiggørelsen af planen.
Konstantin von Notz er blot en af flere tyske modstandere af Femern Bælt-projektet, der hæfter sig ved, at en rapport udarbejdet i forbindelse med den tyske godkendelsesproces forventer mindre tunneltrafik end den prognose, der ligger bag tunnelprojektets forudsætninger.
Konstantin von Notz mener, rapporten viser, at tunnelen vil få en fjerdedel mindre indtægter end forudsat.
Hos Femern A/S ryster man ikke på hånden efter offentliggørelsen af dele af rapporten.
- Rapporten skal ses i sammenhæng med, at Scandlines har indgivet en klage over den tyske myndighedsgodkendelse af Femern Bælt-projektet, og vi anser tolkningen af den som endnu et forsøg fra rederiets side på at skabe usikkerhed omkring et projekt, der er bredt vedtaget politisk i både Danmark og Tyskland, hedder det fra kommunikationsdirektør Tine Lund-Bretlau. I forhold til spørgsmålet om den fortsatte sejlads på overfarten henviser hun til tidligere rapporter:
- De tyske trafikeksperter, Intraplan og BVU, som lavede trafikprognosen for Femern-forbindelsen (Fehmarnbelt Forecast 2014), vurderer det ikke som et økonomisk rentabelt projekt at fortsætte færgedriften mellem Rødby og Puttgarden, når tunnelen under Femern Bælt åbner. Derfor er det i prognosen forudsat, at færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden indstiller driften, når tunnelen åbner. Trafikprognosen er efterfølgende eksternt kvalitetssikret af COWI.
Men samtidig henviser Tine Lund-Bretlau til, at der i den finansielle analyse af tunnelprojektet også er taget højde for eventuel fortsat færgefart.
I forbindelse med behandlingen af godkendelsen af Femern Bælt-forbindelsen bad den tyske godkendelsesmyndighed i oktober det internationale revisionsfirma PwC om svar på følgende spørgsmål: "Vil firmaet Scandlines Deutschland GmbH som driftherre på færgeoverfarten Rødby Puttgarden - under hensyntagen til etableringen af den nye tilslutning til færgehavnen - være truet på sin eksistens eller tilintetgjort gennem ibrugtagningen af den faste Femern Bælt-forbindelse (forventeligt i 2030)?"
Den "strengt fortrolige" rapport blev afleveret til myndighederne 28. januar.
Rapportens svar på myndighedernes spørgsmål er, at det kan ikke forventes, at den faste forbindelse vil true Scandlines' eksistens: Med de forudsætninger, revisorerne hos PwC har lagt ind, vil det med åbningen af Femern Bælt-forbindelsen, og betragtet efter fem år med både tunnel og færger, ganske vist komme til "signifikante tilbagegange i omsætning og resultat", men rederiet vil også kunne opnå "gennemgående positive årsresultatet og pengestrøm".
Rapporten regner med, at færgefarten vil miste 70 procent af sine personbiler og 60 procent af godstransporten til tunnelen. Færgernes tab er dermed beregnet til at være langt mindre end det, der er forudsat i trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen.