Annonce
Lokal nyt

Vejdirektoratet kræver redegørelse

Foto: Grafik: Banedanmark

Konkursramte italienere sidder stadig med ved bordet i dansk firma, der skal stå for opførslen af ny Storstrømsbro. Det ligner et selskab, der kan være på vej til opløsning, vurderer ekspert.

Det danske selskab, der er oprettet til at tage imod 2,1 milliarder kroner i betaling for at bygge den nye Storstrømsbro, befinder sig i en rodet forfatning efter en række af skandaler, korruptionstiltaler og konkurser.

Selskabet er oprettet af det italienske konsortium, der har vundet kontrakten på Storstrømsbroen, og lige nu udgøres det meste af bestyrelsen af italienere fra to firmaer, der henholdsvis er på randen af konkurs og allerede er gået konkurs.

Nu er tålmodigheden ved at være sat på prøve hos bygherren Vejdirektoratet, som kræver en redegørelse fra det italienske byggekonsortium.

Kræver redegørelse
- Vi har bedt om en redegørelse for, hvad Condottes konkursbehandling betyder for konsortiet i relation til konsortiets danske bestyrelse, siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen til Fagbladet 3F.

Entreprenørfirmaet Condotte begærede sig konkurs hos de italienske myndigheder i midten af juli, og her krævede Vejdirektoratet, at det italienske byggekonsortium skulle skille sig af med to bestyrelsesmedlemmer fra det skandaleramte firma.

Men både firmaet og dets to repræsentanter sidder stadig med ved bordet i det danske selskab Storstroem Bridge Joint Venture.

- Man kan ikke bare med et pennestrøg tage dem ud af det danske selskab. Der skal først være styr på konkursboet i Italien, og det er en langstrakt proces. Det tager desværre længere tid end først antaget, siger en talsmand for det italienske byggekonsortium, pressetalsmanden Christian Lemvigh, der er hyret til at tale på vegne af det italienske konsortium.

Ifølge Troels Michael Lilja, der er lektor og ekspert i selskabsret på Copenhagen Business School (CBS), skulle de konkursramte italienere dog allerede være skrevet ud af selskabet.

Faktisk er det et brud på reglerne, at Condotte fortsat figurerer som part i det danske Storstrømsbro-firma.

Det er entreprenørfirmaet Itinera, der nu kommer til at stå for selve opførslen af Storstrømsbroen, og på torsdag 27. september vil transportminister Ole Birk Olesen (LA) sammen med to lokale borgmestre tage det første spadestik til broen på Masnedø. https://fagbladet3f.dk/artikel/vejdirektoratet-kraever-redegoerelse

  • Foto: Grafik: Banedanmark
Annonce
Lolland

Kommune fik kritik for ventetid: Handleplan skal rette op

Lolland

Rundt på gulvet over stor donation

Annonce
Annonce
112

National politienhed ransager på Falster: Sag af særlig grov karakter

Lolland

Rundt på gulvet over stor donation

Lolland

Kommune fik kritik for ventetid: Handleplan skal rette op

Indland

Afspærringer omkring Børsen opretholdes indtil mandag morgen

Lolland

Stor åbningsfest: - Jeg skal bare købe toiletpapir

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Lokal nyt

Kæmpe-lukning får konsekvenser: Fyringer rammer også lokalt

Lolland

Kæmper mod tiden: Snart kan drømmen blive knust

Sport

Maribo-dreng skifter til dansk traditionsklub

112

Blev opdaget: Solgte narko på byens torv midt om dagen

Indland

Danish Crown lukker Ringsted-slagteri og nedlægger 1200 job

Indland

Danish Crown lukker Ringsted-slagteri og nedlægger 1200 job

Indland

Boligmarkedet er stadig på lavt blus efter marts-fremgang

Lokal nyt

Første sted i Danmark: Nu kan du blive indlagt hjemme

Indland

Kongeparret fortsætter forårstradition på Fredensborg Slot

Stubbekøbing

Sne over Lolland-Falster? Hvid nedbør rammer Sydhavsøerne

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Lolland

Rystet sundhedsplejerske: - Hun ser jo ud som om, hun er lukket ned

Lolland

Fingrene væk! Turister vader ind og smadrer marken

Indland

Politi: Kan tage måneder at finde brandårsag i Børsen

Guldborgsund

Lokal vinder guld ved stor konkurrence

Guldborgsund

Havde kæmpe planer for området: Nu er det sat til salg

Sport

Bliver den største nogensinde på Lolland-Falster

Guldborgsund

Tyve løb med hele overskuddet