cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Grafik: Banedanmark

Lokal nyt

Vejdirektoratet kræver redegørelse

Konkursramte italienere sidder stadig med ved bordet i dansk firma, der skal stå for opførslen af ny Storstrømsbro. Det ligner et selskab, der kan være på vej til opløsning, vurderer ekspert.




24. september 2018 kl. 11:13 Af Citathistorie

Annonce

Det danske selskab, der er oprettet til at tage imod 2,1 milliarder kroner i betaling for at bygge den nye Storstrømsbro, befinder sig i en rodet forfatning efter en række af skandaler, korruptionstiltaler og konkurser.

Selskabet er oprettet af det italienske konsortium, der har vundet kontrakten på Storstrømsbroen, og lige nu udgøres det meste af bestyrelsen af italienere fra to firmaer, der henholdsvis er på randen af konkurs og allerede er gået konkurs.

Nu er tålmodigheden ved at være sat på prøve hos bygherren Vejdirektoratet, som kræver en redegørelse fra det italienske byggekonsortium.

Kræver redegørelse
- Vi har bedt om en redegørelse for, hvad Condottes konkursbehandling betyder for konsortiet i relation til konsortiets danske bestyrelse, siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen til Fagbladet 3F.

Entreprenørfirmaet Condotte begærede sig konkurs hos de italienske myndigheder i midten af juli, og her krævede Vejdirektoratet, at det italienske byggekonsortium skulle skille sig af med to bestyrelsesmedlemmer fra det skandaleramte firma.

Men både firmaet og dets to repræsentanter sidder stadig med ved bordet i det danske selskab Storstroem Bridge Joint Venture.

- Man kan ikke bare med et pennestrøg tage dem ud af det danske selskab. Der skal først være styr på konkursboet i Italien, og det er en langstrakt proces. Det tager desværre længere tid end først antaget, siger en talsmand for det italienske byggekonsortium, pressetalsmanden Christian Lemvigh, der er hyret til at tale på vegne af det italienske konsortium.

Ifølge Troels Michael Lilja, der er lektor og ekspert i selskabsret på Copenhagen Business School (CBS), skulle de konkursramte italienere dog allerede være skrevet ud af selskabet.

Faktisk er det et brud på reglerne, at Condotte fortsat figurerer som part i det danske Storstrømsbro-firma.

Det er entreprenørfirmaet Itinera, der nu kommer til at stå for selve opførslen af Storstrømsbroen, og på torsdag 27. september vil transportminister Ole Birk Olesen (LA) sammen med to lokale borgmestre tage det første spadestik til broen på Masnedø. https://fagbladet3f.dk/artikel/vejdirektoratet-kraever-redegoerelse



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JENS RANE HOLCK

Nej til havbrug, ja til… 20. maj 2019 kl. 00.05

AF: JOHN WENNERWALD

Bananrepublikken Danmark 19. maj 2019 kl. 23.27

AF: LEIF A. JENSEN

Gylden mammon S garanti for… 16. maj 2019 kl. 21.25

AF: STEEN BAHNSEN

Lukning af Dannelunde… 16. maj 2019 kl. 14.27

AF: CARSTEN GRACE HARDINGTON

Gerninger, beregnet på at… 14. maj 2019 kl. 09.49

AF: STEEN BAHNSEN

Annonce