Flere gange på få år er lastbiler væltet i den samme rundkørsel i Nykøbing. Nu er Vejdirektoratet klar med ændringer.
Da en lastbil læsset med omkring 14 tons skinker natten til tirsdag væltede i rundkørslen ved Skovalléen og Nykøbing Falster Omfartsvej i Nykøbings nordlige udkant, var det hverken første eller anden gang, at sådan et uheld skete i netop denne rundkørsel.
Faktisk var det fjerde gang på få år - tre gange med skinkelastbiler og en enkelt gang med en roetransport. Vejen er en statsvej og hører dermed under Vejdirektoratet, og her har man nu fået nok.
Afdelingsleder Maria Lønsmand Meiner fortæller torsdag til både Radio 4 og folketidende.dk, at man allerede til september går i gang med at lave konkrete ændringer på stedet.
- Det, vi planlægger at lave ved rundkørslen, er at lave en del-helle mellem de to kørespor ved indkørslen til rundkørslen, når man kommer fra nord (det er her, hvor vejen deler sig i et spor til venstre, der går mod Gedser og et spor til højre, der går videre ind mod Nykøbing, red.).
- Det gør vi for at dele køresporene mere tydeligt, så lastbilerne placerer sig, som de skal, og dermed bliver tvunget ned i fart på vej ind i rundkørslen, forklarer hun.
Vejdirektoratet har nemlig en formodning om, at nogle lastbiler bruger begge spor på vej ind i rundkørslen for at kunne holde en højere hastighed, og så er det, at det kan gå galt - især hvis bilen er lastet med skinker.
- Skinker transporteres på en måde, hvor skinkerne hænger på kroge monteret på lister i lastbilens loft, og ofte med flere skinker på samme krog.
- Det betyder, at de let kan komme i svingninger, og det kan være rigtig mange tons, der er tale om. Og hvis det sker, kan lastbilen tippe og vælte, og man skal faktisk vældig meget ned i fart, særligt i rundkørsler, for at undgå det, forklarer Maria Lønsmand Meiner.
Den nye helle er ikke det eneste, Vejdirektoratet vil gøre for at tvinge lastbilerne - og alle andre køretøjer - ned i fart og ind i rette vognbane.
Samtidig ændrer man nemlig fartgrænsen på det sidste stykke frem mod rundkørslen, så den nuværende grænse på 70 km/t. fra krydset, hvor Gaabensevej og Skovalléen mødes, forlænges. Den vil fremover gælde indtil 200 meter før rundkørslen, hvor fartgrænsen så sættes ned til 60 km/t.
I øjeblikket er fartgrænsen på strækningen mellem krydset og rundkørslen 80 km/t.
- Der er aldrig nogen garanti for, at sådan et tiltag virker, men vi håber, at det kan hjælpe til at skærpe chaufførernes opmærksomhed og få lastbilerne langt nok ned i fart. Men i sidste ende er det jo manden bag rattet, der skal styre sit køretøj rundt i rundkørslen, siger Maria Lønsmand Meiner.
På spørgsmålet om, hvorfor Vejdirektoratet først gør noget ved sagen nu, svarer afdelingslederen:
- Det er jo altid et spørgsmål om prioritering af de midler, vi har til rådighed, og denne rundkørsel er ikke ellers en, hvor der er trafikmæssige problemer. Men nu er det fjerde gang, at det her er sket. Derfor giver det god mening at gøre noget nu.
Arbejdet ventes at tage nogle uger.
Du kan høre hele indslaget i Radio 4 ved at klikke på Radio 4-boksen herunder. Her kan du også høre en tidligere skinketransport-chauffør fortælle om, hvordan det er at køre med netop denne type last.
Klik på billedet herover for at se Vejdirektoratets tegning af ændringen i rundkørslen.