En analyse af tyskernes ferieønsker viser, at Danmark er en attraktiv destination.
Skøn natur, dejlige badestrande, store gastronomiske oplevelser og kun en kort køretur til København. Det er nogle af budskaberne i en reklamekampagne, der netop er skudt i gang i Tyskland. Kampagnen er resultatet af et skelsættende nyt samarbejde mellem flere af Sjællands største turismeaktører, der vil lokke tyskerne nordpå til sandstrande og vaffelis.
Tyskernes interesse for at holde ferie i Danmark har nemlig nået nye højder. En dugfrisk analyse af tyskernes ferieønsker viser, at mere end hver femte tysker gerne vil holde ferie i Danmark inden for de næste tre år. Omregnet svarer det til over 13 millioner tyskere, og det er det højeste niveau siden 2004. Og det skal udnyttes:
- Vores ambition er at sætte et markant aftryk på de tyske medier og ved at pulje vores midler, øger vi vores budget betragteligt. Vi står, kort sagt, stærkere, når vi står sammen, og det giver os en meget større gennemslagskraft, siger Brian Lindorf Hansen, destinationschef i Visit Lolland-Falster.
Flere turister udenfor højsæsonen
Bag kampagnen står alle de store turismeselskaber på Sjælland, og derudover er blandt andet Wonderful Copenhagen, Dansk Kyst- og Naturturisme, Region Sjælland og Scandlines med i det nye samarbejde, der har fokus på at tiltrække tyske turister på kortere ture i lavsæsonerne.
- Vi har en stor andel tyske turister, der kommer til vores område. Mange bor på Marielyst over sommeren. Men vi har jo et relativt begrænset antal sommerhuse, så mange tyskere går faktisk forgæves i jagten på et sommerhus, fortæller destinationschefen.
- Vi vil gerne have dem til at komme forbi i foråret og efteråret, hvor der er bedre plads. Det skal give smør på brødet til de andre sæsoner også, afslutter Brian Lindorf Hansen.
Tilsammen har kampagnen et budget på to millioner kroner, der skal tiltrække tyske turister til Sjælland via reklamer online og i en stribe tyske medier.