cookie-og-privatlivspolitik
Forretningschef Thomas Rasmussen, Handel og oplevelser i Business Lolland-Falster.
Forretningschef Thomas Rasmussen, Handel og oplevelser i Business Lolland-Falster.
Foto: Business LF

Lolland Falster 2020

Digitalisering i detailen tages til næste niveau

De digitalisede detailhandelsforretninger buldrer derudaf, lyder det fra Business LF




20. juni 2021 kl. 12:30 Af Jesper Bøgh

En lang række detailhandelsforretninger på Lolland-Falster har igangsat en proces, hvor fokus på digitalisering også er en del af forretningsgrundlaget.

Cirka 80 virksomheder har ifølge forretningschef Thomas Rasmussen, Business Lolland-Falster, deltaget i digitaliseringsforløb, som Celf og Business Lolland-Falster har samarbejdet om, hvor det handler om at få etableret en webshop og være til stede på de sociale medier.

- Jeg kan konstatere, at de virksomheder og forretninger, der er digitaliserede, buldrer derudaf. Der er også en gruppe, der er begyndt i det små, og så er der en gruppe, der træffer en beslutning om at holde fast i den fysiske butik, fortæller Thomas Rasmussen.

En af de største udfordringer for de digitaliserede forretninger er at holde fokus på den digitale del.

- Da forretningerne var nedlukkede, gav det sig selv at holde fuld fokus på det digitale salg og den omsætning, der fulgte. Men efterhåndende som hverdagens travlhed er tilbage i de fysiske butikker, så kan det være svært at holde momentum digitalt, forklarer Thomas Rasmussen.

Annonce

Han peger på, at det er vigtigt, at der også i den digitale del af forretningen bliver prioriteret tid og ressourcer for at udnytte potentielt bedst muligt.


Masterclass

Derfor udbyder Business Lolland-Falster fra efteråret nye forløb for de virksomheder, der har været igennem en digitaliseringsproces.

- Vi kalder forløbet for Masterclass. Vi har fået en del tilkendegivelser i retning af øget behov for netop at kunne sætte struktur på den digitaliserede del af forretningen, og værktøjer til at tage processen skridtet videre. Blandt andet i forhold til yderligere involvering af medarbejderne. Samtidig samler vi også op på, hvordan megatrends ser ud med fokus på, hvad der kommer til at ske om to-tre år, fortæller Thomas Rasmussen.

Han oplever, at en stor del af de digitaliserede forretninger har skabt et marked, der rækker udover lokalområdet.

- Der er flere, der er begyndt at skabe sig en ikke uvæsentlig del af omsætningen på nethandel, hvor kunderne ikke bor på Lolland-Falster, siger han og påpeger, at endnu flere forretningsdrivende med fordel vil kunne satse på en fremtid, hvor forretningen i høj grad også er til stede digitalt.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

ANNONCE