Lolland Falster 2020

Ungt forskertalent har bosat sig på Lolland-Falster

Philip Clausen er kåret til årets unge forsker på DTU. Han har valgt at flytte tilbage til Sydhavsøerne, hvor han er vokset op.

SAKSKØBING De fleste vil nok være ét stort spørgsmålstegn, når talen falder på bioinformatik og systembiologi. For hvad er det lige for noget?

Det ved 28-årige Philip Clausen alt om. Han har nemlig i år færdiggjort en ph.d.-afhandling på DTU Fødevareinstituttet inden for netop dette forskningsfelt.

- Jeg har undersøgt, hvordan man på en hurtigere og mere præcis måde kan kortlægge forskellige typer af bakterier, så man for eksempel kan se, om de er farlige, forklarer Philip Clausen.

Det unge talent har fået stor anerkendelse for sit arbejde. Han har i november af DTU modtaget Young Researchers Award. Det er en pris, som gives til unge forskere, der har gjort en ekstraordinær indsats, og som har et stort potentiale for videre udvikling.

- Jeg er selvfølgelig glad for at få prisen. Så er der nogen, der sætter pris på det, man har lavet, siger Philip Clausen.

Hans forskningsresultater fra afhandlingen er også blevet publiceret i artikler i 13 forskellige tidsskrifter i verden, hvilket er mere, end man sædvanligvis ser, og som viser, at hans forskning bliver anerkendt af forskere i hele verden.

Meget af Philip Clausens arbejde kan klares hjemmefra Foto: Anders Knudsen

Har slået sig ned på Lolland

- Vi faldt aldrig rigtig til i København. Vi savnede det sociale. Vi talte aldrig rigtig med vores naboer. Hernede havde vi allerede hilst på alle naboerne, da vi kom med flyttebilen. Og så har vi venner og familie hernede, siger Philip Clausen, som boede i Hillested og Nykøbing under sin opvækst.

Han arbejder stadig på DTU i Lyngby, hvor han fortsætter sin forskning i bioinformatik nu i en stilling som postdoc, og han har ikke noget imod at pendle.

- Vi bor tæt på motorvejen, og DTU er tæt på motorvejen, så det er meget nemt og i øvrigt også billigere at købe hus hernede, siger han.

Bioinformatik er et forskningsfelt, hvor man bruger computermetoder til at analysere biologiske data.
Næsten al biomedicinsk forskning i dag involverer brugen af bioinformatik.
I modsætning til tidligere tiders fokus på det enkelte gen eller protein er systembiologi et forskningsfelt, hvor man fokuserer på forståelsen af hele biologiske systemer.
Uddannelsesretningen Bioinformatik og Systembiologi på DTU er stærkt tværfaglig og kombinerer viden fra blandt andet molekylærbiologi, genetik, datalogi, matematik, og statistik.
Kilde: DTU

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kan redde menneskeliv

Inden for bioinformatik er der ikke så mange jobmuligheder på Lolland-Falster, men meget af arbejdet kan også klares hjemmefra.

- Jeg programmerer det meste af dagen hjemmefra, og så er jeg på DTU, når jeg skal planlægge projekter og undervise, siger Philip Clausen, som er begyndt at undervise bachelor- og kandidatstuderende på kurser af og til.

Hans største interesse inden for bioinformatik er at udvikle nye algoritmer, der kan gøre kortlægningen af bakterier hurtigere, og så kortlægningen kan ske med mindre computerkraft.

- Det er jeg blandt andet ved at sætte op i Tanzania, hvor de ikke har så mange penge til computersystemer. Her skal bakterier, virus og malaria undersøges ved hjælp af de værktøjer, jeg har udviklet. Jeg håber, vi kan få det op at stå, også i andre tredje verdenslande, fortæller Philip Clausen.

I sidste ende kan det redde menneskeliv, hvis man kan kortlægge bakterier og virus hurtigere.

- Hvis du kommer ind på hospitalet med noget akut, og lægerne kan kortlægge med det samme, om det er en farlig bakterie, kan du hurtigere komme i behandling, og det vil kunne redde menneskeliv, forklarer Philip Clausen.

Derfor er sygehuse i Region Hovedstaden, hvor der har været udfordringer med multiresistente bakterier, også begyndt at bruge de nyudviklede værktøjer. For eksempel på Statens Serum Institut og Klinisk Mikrobiologisk Afdeling på Rigshospitalet, som undersøger prøver for infektioner forårsaget af bakterier, vira, parasitter og svampe.

• Efter at have studeret i København flyttede Philip Clausen for et par år siden tilbage til Lolland-Falster sammen med sin kone Louise Clausen. De fandt en murermestervilla i Sakskøbing ned til fjorden, hvor de har egen bådebro. Foto: Anders Knudsen