cookie-og-privatlivspolitik
Retssagen ved den tyske forvaltningsdomstol har betydelig mediebevågenhed. Her er det den tyske tv-kanal ZDF, der interviewer formanden for Femern Belt Development, Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen (S), foran kongreshallen i Leipzig.
Retssagen ved den tyske forvaltningsdomstol har betydelig mediebevågenhed. Her er det den tyske tv-kanal ZDF, der interviewer formanden for Femern Belt Development, Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen (S), foran kongreshallen i Leipzig.
Foto: Femern Belt Development

Lolland

- Klager er nede i småtingsafdelingen

Fem af klagerne over den tyske tunnel-tilladelse forhandles i forvaltningsdomstolen frem til 2. oktober.




23. september 2020 kl. 14:20 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT - Det er en del af det tyske system, at man kan få forvaltningsdomstolen til at vurdere tilladelsen - det respekterer jeg fuldt ud.

- Men hvis de klager, jeg har hørt i går, kan stoppe Femern Bælt-projektet, så ophører al udvikling i denne verden.

Det siger formanden for Femern Belt Development, borgmester Holger Schou Rasmussen (S), efter tirsdag at have overværet starten på sagen ved den tyske forvaltningsdomstol. Her forhandles klagerne over den tyske tunnel-godkendelse inden en endelig afgørelse - den forventes inden årets udgang.

I forbindelse med tirsdagens start på forhandlingerne - der af hensyn til deltagerantallet var rykket til kongreshallen i Leipzig - var Holger Schou Rasmussen blandt dem, der havde taget plads på tilhørerrækkerne.

- Nu har jeg som Lollands borgmester og formand for Femern Belt Development fulgt sagen gennem mange år, og derfor ville jeg gerne være til stede, når det sidste kapitel frem mod endelig godkendelse blev indledt.

Dermed havde Holger Schou Rasmussen lejlighed til at høre klagerne blive fremlagt:

- Meget af det er nede i småtingsafdelingen, mener han og henviser blandt andet til en klage over, at sediment fra arbejdet vil ledes med strømmen fra tysk til dansk farvand.

Til gengæld er der andre af klagerne, Holger Schou Rasmussen har større forståelse for: eksempelvis de fremtidige tilkørselsveje til færgehavnen i Puttgarden, som Scandlines har med blandt sine klager:

- Men så må man jo bare lave det om, siger Holger Schou Rasmussen.

Han forudser, at sagen i Leipzig vil ende med behov for tilretninger af projektet - men ikke at den tyske godkendelsesproces skal gå om. Det vil forsinke tunnelbyggeriet med flere år.

- Nej, jeg er sikker på, at man i Kiel har været meget grundig med myndighedsgodkendelsen. Jeg er meget fortrøstningsfuld.

Den vurdering deler direktøren for den nordtyske erhvervsorganisation HanseBelt, Bernd Jokisch, der også overværede første dag ved domstolen:

- Jeg kan ikke forestille mig, at processen skal starte forfra, siger Bernd Jokisch og henviser til, at der i stedet kan blive tale om krav om tilretninger af den godkendelse, der er givet. HanseBelt med sine omkring 120 nordtyske virksomheder ønsker hurtigst mulig realisering af Femern Bælt-projektet.

Læs også artiklerne: "Første klage synes afvist" og "NABU vil stoppe tunnelen"



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LEIF A. JENSEN

Ytringsfriheden 25. oktober 2020 kl. 22.29

AF: LEIF A. JENSEN

Ytringsfriheden 25. oktober 2020 kl. 22.23

AF: JOHN WENNERWALD

Røg julen dér? 25. oktober 2020 kl. 21.38

AF: MARTIN WOUTERS

mulighed for anløb af… 25. oktober 2020 kl. 07.23

AF: LINDA SOMMER

Den historiske kulturarv… 20. oktober 2020 kl. 09.43
Kom nu videre 20. oktober 2020 kl. 08.49

Annonce