Scandlines har fået lavet ny økonomisk analyse. Femern A/S afviser resultat.
FEMERN BÆLT Ifølge en analyse, rådgivningsvirksomheden Kraka Advisory har lavet for Scandlines, vil den kommende Femern Bælt-tunnel være en underskudsforretning for staten. Dermed kommer rådgivningsfirmaet frem til den modsatte konklusion i forhold til en tilsvarende vurdering, som rådgivningsvirksomheden Incentive lavede i 2015.
Forskellen er ifølge rapporten fra Kraka Advisory begrundet i en række nye faktorer - blandt andet "markant mindre trafik i 2019 end forventet i trafikprognosen" og "dårligere lånevilkår for Femern A/S" - sidstnævnte med henvisning til den afgørelse fra EU-Kommissionen, der begrænser adgangen til statsgaranti for tunnellånet til 16 år.
- Afgørelsen blev af politikere bag Femern-tunnelen modtaget med det sædvanlige svar: at projektet fortsat er "robust". Ikke desto mindre valgte den danske stat kort efter at indklage kommissionens afgørelse om statsstøtte for EU-Domstolen, og man må tro, at selv de stædigste Femern-fortalere er begyndt at vakle i troen på robustheden, hedder det fra administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen, Scandlines.
Fra rederiet lyder meldingen på baggrund af den seneste analyse, at "Femern-projektet er baseret på forældede trafikmodeller og -forventninger, og det bygger på mangelfulde analyser af konkurrent- og kundeadfærd. Undervejs i et mangeårigt forløb er projektet blevet ramt af forsinkelser, budgetskred, problemer med godkendelser i Tyskland, EU-domme, ændrede trafikforhold og nedsættelser af taksten på Storebælt og senest en række oversete, fredede stenrev i det planlagte byggefelt".
I analysen er der sat en grænse ved 50 år for lån, der skal finansiere tunnelbyggeriet, fordi afdrag og renter på lånet så ikke vil kunne finansieres af de indtægter, der kommer fra trafikken genem tunnelen. På den baggrund vil staten i bedste fald stå tilbage med et underskud på tre milliarder kroner - i værste fald op til 32 milliarder kroner.
- Perspektiverne ved konkurrence fra en i sidste ende skattefinansieret underskuds-tunnel er både skræmmende og unfair, hedder det fra Søren Poulsgaard Jensen.
Femern A/S afviser kritikken:
- At økonomien i Femern Bælt-projektet ikke skulle være robust, synes vi er noget nonsens, lyder reaktionen fra kommunikationschef Morten Kramer Nielsen, Femern A/S.
- Bare fordi Scandlines gentager sit synspunkt, gør det ikke mere rigtigt.