cookie-og-privatlivspolitik
Scandlines frygter at skulle konkurrere mod tunnelen og kalder den en "skattefinansieret underskuds-tunnel".
Scandlines frygter at skulle konkurrere mod tunnelen og kalder den en "skattefinansieret underskuds-tunnel".
Foto: Anders Knudsen

Lolland

- Tunnelen er en underskudsforretning

Scandlines har fået lavet ny økonomisk analyse. Femern A/S afviser resultat.




24. september 2020 kl. 13:47 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT Ifølge en analyse, rådgivningsvirksomheden Kraka Advisory har lavet for Scandlines, vil den kommende Femern Bælt-tunnel være en underskudsforretning for staten. Dermed kommer rådgivningsfirmaet frem til den modsatte konklusion i forhold til en tilsvarende vurdering, som rådgivningsvirksomheden Incentive lavede i 2015.

Forskellen er ifølge rapporten fra Kraka Advisory begrundet i en række nye faktorer - blandt andet "markant mindre trafik i 2019 end forventet i trafikprognosen" og "dårligere lånevilkår for Femern A/S" - sidstnævnte med henvisning til den afgørelse fra EU-Kommissionen, der begrænser adgangen til statsgaranti for tunnellånet til 16 år.

- Afgørelsen blev af politikere bag Femern-tunnelen modtaget med det sædvanlige svar: at projektet fortsat er "robust". Ikke desto mindre valgte den danske stat kort efter at indklage kommissionens afgørelse om statsstøtte for EU-Domstolen, og man må tro, at selv de stædigste Femern-fortalere er begyndt at vakle i troen på robustheden, hedder det fra administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen, Scandlines.

Fra rederiet lyder meldingen på baggrund af den seneste analyse, at "Femern-projektet er baseret på forældede trafikmodeller og -forventninger, og det bygger på mangelfulde analyser af konkurrent- og kundeadfærd. Undervejs i et mangeårigt forløb er projektet blevet ramt af forsinkelser, budgetskred, problemer med godkendelser i Tyskland, EU-domme, ændrede trafikforhold og nedsættelser af taksten på Storebælt og senest en række oversete, fredede stenrev i det planlagte byggefelt".

I analysen er der sat en grænse ved 50 år for lån, der skal finansiere tunnelbyggeriet, fordi afdrag og renter på lånet så ikke vil kunne finansieres af de indtægter, der kommer fra trafikken genem tunnelen. På den baggrund vil staten i bedste fald stå tilbage med et underskud på tre milliarder kroner - i værste fald op til 32 milliarder kroner.

- Perspektiverne ved konkurrence fra en i sidste ende skattefinansieret underskuds-tunnel er både skræmmende og unfair, hedder det fra Søren Poulsgaard Jensen.

Femern A/S afviser kritikken:

- At økonomien i Femern Bælt-projektet ikke skulle være robust, synes vi er noget nonsens, lyder reaktionen fra kommunikationschef Morten Kramer Nielsen, Femern A/S.

- Bare fordi Scandlines gentager sit synspunkt, gør det ikke mere rigtigt.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Den historiske kulturarv… 20. oktober 2020 kl. 09.43
Kom nu videre 20. oktober 2020 kl. 08.49

AF: JOHN WENNERWALD

Nåede du det, du ville? 18. oktober 2020 kl. 22.02

AF: MARTIN WOUTERS

digelaget og kommune vil… 17. oktober 2020 kl. 16.16

AF: MARTIN WOUTERS

falck sidste arbejdsdag i Guldborg 15. oktober 2020 kl. 15.46

AF: LINDA SOMMER

Velkomstporten til Danmark 13. oktober 2020 kl. 20.14

Annonce