cookie-og-privatlivspolitik
- Hvorfor skal vi hele tiden kæmpe, kæmpe, kæmpe? sagde en frustreret forælder.

3

Billeder

- Hvorfor skal vi hele tiden kæmpe, kæmpe, kæmpe? sagde en frustreret forælder.
Foto: Jan Knudsen

Lolland

Ændringer på vej for 200 specialelever

Lederen af specialskolen turnerer i disse uger rundt til forældremøder for forældre til specialelever.




07. november 2019 kl. 14:00 Af Rikke Folm Berg

Annonce

HORSLUNDE Leder af specialskolen i Lolland Kommune, Jørgen Kelm Danielsen, kom i aftes på hårdt arbejde med at forklare, lytte, uddybe og berolige omkring 25 forældre til børn i decentrale specialklasser på Horslunde Landsbyordning.

De var mødt op for at høre om de ændringer, der er på vej på specialområdet med start skoleåret august 2020.

Forældremødet i aftes var nummer to i rækken af i alt syv. Det første fandt sted på Holeby Skole, de næste finder sted på Byskolen, Blæsenborgskolen, Centerafdelingen, Fjordrækken og Østofte Landsbyordning.

Baggrunden for ændringerne er et politisk mål om, at op mod hver tredje af de omkring 300 børn, der i dag er visiteret til specialtilbud, på sigt skal kunne rummes i almenmiljøet. Ud af dem går knap 100 på Centerafdelingen, de ventes dog ikke at blive nævneværdigt berørt. Hvorimod de omkring 200 elever i de decentrale specialklasser, fordelt på syv skoler rundt omkring i Lolland Kommune, står overfor at skulle revisiteres til nye tilbud. Det er altså iblandt disse børn, at stadig flere skal kunne rummes i almenmiljøet.

Det påtænkes at skulle ske gennem en såkaldt interventionstrappe ud fra principppet om mindst-mulig-indgriben. Det nederste trin indebærer visitation til "positive læringsfællesskaber" i folkeskolen, hvor der skal gøres brug af blandt andet "holddeling", "holddannelse" og "co-teaching" for at rumme de tidligere specialklasseelever. Det næste trin indebærer visitation til nye tilbud om udeskole og praktikklasser. Det næsteøverste trin er udgjort af et undervisningstilbud med elementer af behandling, af for eksempel en psykolog. Det øverste trin er tilbuddene på Centerafdelingen på Blæsenborgskolen i Maribo.

Præcis hvori tilbuddene skal bestå er dog ikke færdigbehandlet i børne- og skoleudvalget endnu, idet udvalget netop har sendt spørgsmålet i høring i fire uger.

Ikke desto mindre har Jørgen Kelm Danielsen taget fat på dialogen med forældrene til specialelever, fordi han ønsker, at de skal være "medvidende" og "medinddraget" i omlægningen.

Hans præsentation af "Det nye specialområde" blev mødt med både anerkendelse, men også bekymrede, skeptiske, formanende og frustrerede kommentarer og spørgsmål fra forældrene.

- Hvad hvis ens barn aldrig har gået i almentilbud? spurgte en forælder.

- Børn, der har været forsøgt inkluderet, hvor det er mislykkes, tager man bare dem tilbage igen? spurgte en anden.

- Kommer der flere ressourcer i almenmiljøet til at håndtere de her børn? ville en tredje vide.

- Ja, der kommer flere ressourcer i almenmiljøet til at håndtere de her børn. Vi sender dem ikke uden videre tilbage, svarede Jørgen Kelm Danielsen.

Hvortil en forælder kommenterede:

- Jeg håber, at folkeskolerne bliver overkompenseret i starten, så børnene får en fair chance for at blive inkluderet, og så skolelederne ikke river håret ud. For det bliver hårdt arbejde.

Andre bragte målet om at flytte op mod 100 børn fra specialområdet til almenmiljøet frem.

- Det er visionen. Men det er ikke det samme, som at vi trækker en streg i sandet og tæller derudad. Vi prøver at gøre et grundigt stykke arbejde, sagde Jørgen Kelm Danielsen.

Flere forældre mente, at tidsplanen var urealistisk.

- I kommer ikke til at nå i mål med at revisitere flere hundrede specialbørn til nye tilbud med start 2020, lød det.

En forælder var utilfreds med, at hun ikke var blevet orienteret om de kommende forandringer i bedre tid.

- Vores søn på syv år er lige startet i specialklasse her på skolen i mandags, og det første, vi fik klasket i hovedet, var, at om et halvt år lukker klassen, sagde en tydeligt frustreret mor, som lod vide, at hvis hun havde vidst det, ville hun måske hellere have ladet sin dreng blive, hvor han var lidt endnu.

- Jeg tror på, at vi er i gang med at lave bedre og mere præcise tilbud til børnene, så når vi finder en løsning, tror jeg også, at dit barn bliver glad trods endnu et skift, svarede Jørgen Kelm Danielsen.

Og så bad han forældrene stille sig selv spørgsmålet: Hvad ville være et godt tilbud til mit barn? Så de kunne tage det svar og deres øvrige tanker med til de skole-hjem-samtaler, som finder sted fra næste uge af og seks uger frem.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

ønsker flere oplysninger… 18. november 2019 kl. 08.29

AF: JOHN WENNERWALD

Farvel til en kæmpe 17. november 2019 kl. 20.55

AF: BJARKE ROSENKILDE

Hvor bor de blå? 17. november 2019 kl. 00.39

AF: BJARKE ROSENKILDE

I den store xenofob Georg… 16. november 2019 kl. 12.40

AF: JOHN WENNERWALD

Råstofferne forsvinder 10. november 2019 kl. 21.48

AF: BJARKE ROSENKILDE

Medier og logik 10. november 2019 kl. 10.39

Annonce