Stor stigning i antal elever i specialundervisning har udløst besparelser på normeringen
LOLLAND En massiv stigning i antallet af elever, der modtager specialundervisning, har sat budgettet på skole- og dagtilbudsområdet i Lolland Kommune under pres.
Med udsigt til et merforbrug i 2019 på 3,95 millioner kroner og i 2020 på 10,71 millioner kroner har børne- og skoleudvalget i Lolland Kommune derfor valgt at følge en indstilling fra Skole og Dagtilbud om at finde besparelser ved at skære i normeringen.
Det betyder, at der allerede i indeværende skoleår er sparet på personalet i decentrale specialklasser og i specialskoler. Hvor der for eksempel før var en voksen til tre børn i specialskoler, er der nu en voksen til fire børn.
Det betyder risiko for ringere trivsel og dårligere læring. Det fremgår af den risikovurdering af de faglige konsekvenser, som børne- og skoleudvalget udbad sig under drøftelserne. Trods den har udvalget gennemført besparelsen.
- Jeg synes, at det er problematisk at sætte antal børn op i forhold til personale, fordi det drejer sig om de børn, der har allermest brug for hjælp, men vi er nødt til det, siger formanden for børne- og skoleudvalget Signe Lund (S).
Nu skal området kulegraves, for at finde ud af hvad stigningen skyldes, og hvad der mere kan gøres for at bremse udgifterne, oplyser hun.