cookie-og-privatlivspolitik
Andreas (til venstre) kan godt lide videnskab. Isabella syntes, det lød spændende. Derfor sagde de hver især ja til at gå i Videnskabsklubben, som holder til i faglokaler på Nakskov Gymnasium og HF.

5

Billeder

Andreas (til venstre) kan godt lide videnskab. Isabella syntes, det lød spændende. Derfor sagde de hver især ja til at gå i Videnskabsklubben, som holder til i faglokaler på Nakskov Gymnasium og HF.
Foto: Jan Knudsen

Lolland

Børn lærte om mikrober i nystartet videnskabsklub

BILLEDSERIE: 12 børn eksperimenterede med gær, sukker og balloner.




27. oktober 2021 kl. 15:40 Af Rikke Folm Berg

NAKSKOV De 12 børn så kloge ud i deres hvide kitler, og når de sagde noget, lød de nøjagtig ligeså kloge, som de så ud.

Det stod hurtigt klart, da der i går var opstart af Videnskabsklubben i Nakskov, hvor børn i 5.-6. klasse kan gå til videnskab hver tirsdag eftermiddag i halvanden time i syv uger.

De tre gymnasieelever, Teresa Gregersen, Clara Lohse og Loula Alsafoure, stod for undervisningen. De lagde ud med en introduktion til, hvad mikrober er, og hvor de findes: blandt andet i gær, så det skulle de 12 børn eksperimentere med.

- Hvor mange gærceller tror I, der er i en pakke gær? blev de indledningsvist spurgt af mentorerne og fik så et hint:

- Der er flere gærceller i en pakke gær, end der er mennesker på jorden.

Annonce

- Så er der i hvert fald mere end syv milliarder, lød det spontant fra Carl-Christian, og så var niveauet ligesom lagt. Højt.

Derefter blev der budt op og op, indtil børnene ramte svaret, som lød på 50 milliarder gærceller.

Herefter viste mentorerne en video om, hvordan celler deler sig, begyndende med en mødrecelle, der deler sig i to, der deler sig i fire og så videre.

- Men hvordan opstår mødrecellerne, ville Anna vide og rejste dermed det omsiggribende spørgsmål om livet oprindelse.

- De har været her i millioner af år - ligesom vi også er opstået, svarede Clara Lohse, der fandt spørgsmålene kompetente, men også af og til lidt svære.

Annonce

Derefter blev børnene inddelt i tre grupper, der skulle eksperimentere med gær, sukker og vand i flasker, som blev påmonteret balloner. Det skete for at undersøge gærs evne til at puste balloner op, når det blev fodret med sukker, hvilket resulterer i kuldioxid.

- Er det også det, der får dejen til at hæve, spurgte Anna.

- Ja, lod Loula Alsafoure vide.

Herefter fulgte en snak om surdeje, som er levende, kan blive gamle og derfor får navne.

- Jeg tænker, at næste gang de bager, vil de forstå, at gær er et levende materiale og ikke noget dødt, sagde Teresa Gregersen.

Annonce

Klik på billedet herover for at se flere billeder.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LISE-LOTTE MOTYKA

Dagens Buket 24. november 2021 kl. 14.38

AF: MICHAEL SKOVBON

Hallo Folketidende!!!! 17. november 2021 kl. 11.59

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen vil… 16. november 2021 kl. 01.15

AF: JONAS SYLVESTER KASPERSEN

CO2 pris forklaret for Konservative 15. november 2021 kl. 16.12

AF: CHRIS MCKAY

Aftenskole ånder lettet op.… 15. november 2021 kl. 15.06

AF: MICHAEL SKOVBON

Er der en voksen til stede??? 15. november 2021 kl. 13.37

Annonce

ANNONCE