cookie-og-privatlivspolitik
I forhandlingen om en eventuel boret tunnel i stedet for den vedtagne sænketunnel kom det blandt andet til at handle om nødspor. Dem er der angiveligt ikke plads til i en billigere boret tunnel.
I forhandlingen om en eventuel boret tunnel i stedet for den vedtagne sænketunnel kom det blandt andet til at handle om nødspor. Dem er der angiveligt ikke plads til i en billigere boret tunnel.
Foto: Femern A/S/grafik

Lolland

Boret tunnel præsenteret som et billigere alternativ

Miljøorganisationer og rederier forsøger at få miljøspørgsmål sendt videre til afgørelse i EU. Det vil udskyde en afgørelse.




02. oktober 2020 kl. 16:06 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT Når myndighederne har vurderet muligheden for at bore en tunnel mellem Rødby og Puttgarden i stedet for den sænketunnel, der bliver bygget, har den været overdimensioneret. Så den borede tunnel kan være meget billigere end det, myndighederne er gået ud fra under behandlingen af Femern A/S' ansøgning om at måtte bygge Femern Bælt-tunnelen.

Det er den nordtyske avis Lübecker Nachrichten, der beretter fra den retssag ved den tyske forvaltningsdomstol i Leipzig, hvor klager over de tyske myndigheders godkendelse er til mundtlig forhandling - med i dag som sidste retsdag.

Afgørelsen ventes ifølge Lübecker Nachrichten 3. november.

Myndighederne er i deres afgørelse gået ud fra, at en boret tunnel vil være en tredjedel dyrere end den sænketunnel, der er givet tilladelse til.

Det er blandt andet rederierne Scandlines og Stena Line, og den tyske miljøorganisation NABU, der har klaget over den tyske godkendelse.

Og i retten havde rederierne ifølge Lübecker Nachrichten hentet en sagkyndig ind for at fortælle om en overdimensioneret boret tunnel, hvor der blandt andet er indregnet alt for mange tværforbindelser mellem rørene.

Allianz gegen eine feste Beltquerung præsenterede ideen om en boret tunnel, hvor landevejstrafikken kan afvikles i to etager i et enkelt rør - ganske vist uden nødspor.

Ved retten har klagerne over godkendelsen også plæderet for, at spørgsmål om beskyttelse af eksempelvis edderfugle i Femern Bælt bør bringes for EU.

Det vil betyde, at en endelig, retslig afgørelse af tunnel-godkendelsen vil blive udskudt.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Den historiske kulturarv… 20. oktober 2020 kl. 09.43
Kom nu videre 20. oktober 2020 kl. 08.49

AF: JOHN WENNERWALD

Nåede du det, du ville? 18. oktober 2020 kl. 22.02

AF: MARTIN WOUTERS

digelaget og kommune vil… 17. oktober 2020 kl. 16.16

AF: MARTIN WOUTERS

falck sidste arbejdsdag i Guldborg 15. oktober 2020 kl. 15.46

AF: LINDA SOMMER

Velkomstporten til Danmark 13. oktober 2020 kl. 20.14

Annonce