Miljøorganisationer og rederier forsøger at få miljøspørgsmål sendt videre til afgørelse i EU. Det vil udskyde en afgørelse.
FEMERN BÆLT Når myndighederne har vurderet muligheden for at bore en tunnel mellem Rødby og Puttgarden i stedet for den sænketunnel, der bliver bygget, har den været overdimensioneret. Så den borede tunnel kan være meget billigere end det, myndighederne er gået ud fra under behandlingen af Femern A/S' ansøgning om at måtte bygge Femern Bælt-tunnelen.
Det er den nordtyske avis Lübecker Nachrichten, der beretter fra den retssag ved den tyske forvaltningsdomstol i Leipzig, hvor klager over de tyske myndigheders godkendelse er til mundtlig forhandling - med i dag som sidste retsdag.
Afgørelsen ventes ifølge Lübecker Nachrichten 3. november.
Myndighederne er i deres afgørelse gået ud fra, at en boret tunnel vil være en tredjedel dyrere end den sænketunnel, der er givet tilladelse til.
Det er blandt andet rederierne Scandlines og Stena Line, og den tyske miljøorganisation NABU, der har klaget over den tyske godkendelse.
Og i retten havde rederierne ifølge Lübecker Nachrichten hentet en sagkyndig ind for at fortælle om en overdimensioneret boret tunnel, hvor der blandt andet er indregnet alt for mange tværforbindelser mellem rørene.
Allianz gegen eine feste Beltquerung præsenterede ideen om en boret tunnel, hvor landevejstrafikken kan afvikles i to etager i et enkelt rør - ganske vist uden nødspor.
Ved retten har klagerne over godkendelsen også plæderet for, at spørgsmål om beskyttelse af eksempelvis edderfugle i Femern Bælt bør bringes for EU.
Det vil betyde, at en endelig, retslig afgørelse af tunnel-godkendelsen vil blive udskudt.