Lolland Kommune følger trop med hovedparten af de danske kommuner.
LOLLAND Som borger i Lolland Kommune skal det være nemmere at få lavet pas og kørekort i fremtiden. Derfor følger Borgerservice nu trop med hovedparten af landets andre kommuner og får stillet en fotostander op, hvor man kan få taget foto til pas og kørekort.
Fritids- og kulturudvalget besluttede i efteråret, at løsningen også skulle tilbydes i Lolland Kommune, men det tog mere end et år at nå frem til den beslutning. Sagen var første gang oppe at vende i efteråret 2018, men blev dengang udsat. I 2019 havde man dog ikke længere betænkeligheder.
Beslutningen glæder borgerservicechef Rasmus Stig Nielsen.
- Det er en forbedret service, synes vi, når man i fremtiden kun behøver at gå ét sted hen, når man skal have lavet sit pas, siger han.
En stor del af henvendelserne i Borgerservice handler netop om at få lavet enten pas eller kørekort, og ved at følge mange af landets kommuner over på fotostander-løsningen følger også en række sidegevinster. For leverandøren stiller nemlig en række nye muligheder til rådighed for Lolland Kommune, og det gavner i sidste ende borgerne.
- Med den nye teknologi er der mulighed for, at man kan få lavet en langt større del af processen hjemmefra. Det betyder, at man på forhånd kan fodre computeren hjemmefra med de oplysninger, som vi i Borgerservice vil bede om, forklarer Rasmus Stig Nielsen.
Det vil betyde, at ekspeditionstiden bliver hurtigere, da man kun skal møde op og få taget billede, afgive fingeraftryk og legitimere sig. Så er passet på vej.
Fra Rigspolitiet har der også været et ønske om, at de sidste kommuner får koblet sig på teknologien. Det skal nemlig nedbringe muligheden for at snyde med legitimationen, for falske pas og kørekort er i høj kurs i udlandet.
I Borgerservice har man ligeledes oplevet, at de pasbilleder, som folk selv medbringer, fra tid til anden ikke lever op til de formkrav, der er fra myndighedernes side. Det er altid en skønssag for personalet, forklarer Rasmus Stig Nielsen.
- Det er nogle af de situationer, hvor vi i Borgerservice har oplevet, at der kan opstå utilfredshed. Med det nye system kan vi med det samme få taget et nyt foto, hvis der er opstået et problem.
Man kan dog stadig medbringe sit eget foto. Fotostanderen er et tilbud til borgerne, ikke et krav.
Samtidig bliver der, i første omgang i Nakskov, opsat et passkab, hvor man kan hente sit pas, når det er færdigt. Det sker med en kode og kan altså ske udenfor åbningstiden i Borgerservice.
Et lignende skab kommer på et senere tidspunkt til Maribo, så borgere i både øst og vest hurtigt kan komme til deres nye pas.
I november indførte Lolland Kommunes Borgerservice obligatorisk tidsbestilling, og nu følger man op med at stille fotostandere op i Maribo og Nakskov. Fotostanderne kan bruges ved pas og kørekort og betyder, at borgerne ikke selv behøver at medbringe et foto.
Løsningen er vedtaget af fritids- og kulturudvalget, og de 100.000 kroner, den har kostet, er blevet betalt gennem en merindtægt på gebyrer sidste år.
Med fotostanderen kommer også flere nye betalingsmuligheder i Borgerservice, der blandt nu vil kunne modtage MobilePay-betaling.
Pengene fra salg af billeder fra fotostanderen går til leverandøren af teknikken, og altså ikke til Lolland Kommune.
Det kommer til at koste 120 kroner, hvilket er samme pris som i Guldborgsund Kommune.