cookie-og-privatlivspolitik
Arkitektfirmaet By & Landskab har længe arbejdet på projektet med den fremskudte færgehavn, der vil skære seks kilometer af sejlruten mellem Lolland og Langeland.
Arkitektfirmaet By & Landskab har længe arbejdet på projektet med den fremskudte færgehavn, der vil skære seks kilometer af sejlruten mellem Lolland og Langeland.
Foto: By & Landskab

Skinner og veje

Brædder: Brug penge fra rederi-salg på færgeleje

Da Molslinjen købte Færgen, fik staten 400-500 millioner i kassen. De bør investeres lokalt, mener Guldborgsunds borgmester.




13. november 2019 kl. 15:30 Af David Arnholm

Annonce

De ved det godt, de to lokale borgmestre: John Brædder (G) og Holger Schou (S) er ikke de eneste politikere, der i disse denne tid render transportminister Benny Engelbrecht (S) på dørene for at lobbye for lokale infrastrukturprojekter.

Derfor var de to borgmestre da også rustet til tænderne med gode argumenter, da de mandag sammen med borgmester-kollegaerne fra Langeland og Svendborg mødtes med ministeren for at fortælle ham om deres ønske om et fremskudt færgeleje ved Tårs.

Det fremskudte leje kan reducere sejltiden mellem Lolland og Langeland fra 45 til 22 minutter, og Sund & Bælt har anslået, at det vil koste mellem 1 og 1,6 milliarder kroner afhængigt af, hvordan det udformes. På mødet argumenterede de fire borgmestre for en løsning, der inkluderer en cykelsti og koster 1,12 milliarder kroner.

Og de havde medbragt et par forslag til finansieringen.

- Da det delvist stasejede rederi Danske Færger blev solgt til Molslinjen, fik staten et provenu på 400-500 millioner kroner. De er kommet i statskassen, men kunne passende bringes i spil til projektet her, mener John Brædder.

Han har også kig på det tilskud, som Sund & Bælt yder til driften af færgeruten. I sommeren 2018 oplyste Sund & Bælt, at det drejer sig om 33 millioner kroner om året.

Hvis overfartstiden halveres, vil færgen nemlig blive mere attraktiv, og med flere passagerer vil behovet for tilskud falde. Derfor kan en del af tilskuddet måske investeres i det fremskudte færgeleje, foreslår han.

For Holger Schou Rasmussen ligger et af de bedste argumenter for investeringen i beregningen af, hvor samfundsøkonomisk rentabelt projektet vil være. I Sund & Bælts analyse har projektet til 1,2 milliarder en intern rente på 3,3 procent - og under visse forhold over 4,0 procent.

- Fire procent plejer at være pejlemærket, og uden for de store byer er det et af de projekter, der giver det bedste samfunds-rationale, siger han og tilføjer, at han vil høje med, hvilke projekter der kommer med i infrastrukturplanen, og hvor højt et samfundsøkonomisk afkast de har.

Derudover lægger han vægt på, at projektet vil kunne bidrage til at bringe Danmark i bedre balance, og at det vil bidrage til at håndtere den øgede trafik, der ventes at komme på ruten, når Femern-forbindelsen åbner.

* Folketidende skrev i går, at prisen for det fremskudte færgeleje er 500-600 millioner kroner. Det er et beløb, som Svendborg Kommune tidligere har anslået.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her