Busselskabet er i fuld gang med forberedelserne til, at selskabet til sommer overtager rutekørslen på hele Lolland.
LOLLAND 27. juni - når skolebørnene går på sommerferie - overtager Kruse A/S driften af alle Movias ruter i Lolland Kommune for en seksårig periode.
Det har været kendt i et års tid, og hos Kruse er der nu fuld gang i forberedelserne.
- Vi glæder os rigtig meget, og det er en stor ting for sådan en lille virksomhed som vores, bemærker direktør Mie Kruse Skanning.
Kruse kører i forvejen - i samarbejde med Funch Turisttrafik i Birket - enkelte ruter på Vestlolland, men til sommer vokser opgaven altså betydeligt - også fordi Funch Turisttrafik ikke længere skal være med. Det betyder, at Kruse opgraderer sine faciliteter.
I Nakskov skal Kruse køre med to elektriske busser på bybuslinjerne 711 og 714, og her er selskabets nuværende anlæg på Skydebanevej (ved OK-tanken på Maribovej) ved at blive klargjort.
Aktiv El og Højagergaard Entreprenør har opgaven med at få lagt strøm ind og installeret det nødvendige apparatur til at oplade elbusserne.
Men den store kontrakt med Movia indebærer også, at Kruse åbner et kørselsanlæg i den gamle remise bag banegården i Maribo.
- Der kommer alle vores busser til at holde i Maribo, og det er vi i gang med at få opgraderet, fortæller Mie Kruse Skaaning.
Der skal både indrettes et personaleafsnit, laves en vaskehal og etableres et tankanlæg til den biodiesel, busserne skal køre på - den hedder HVO og er fossilfri. De første af HVO-busserne - som bliver af mærkerne Mercedes Sprinter (13 styk) og det hollandske VDL (23 styk) - er også kommet til landet, men indregistreres først senere.
Det bliver sjovt
De to elbusser bliver af det kinesiske mærke Yutong, som Kruse har set i drift i Roskilde, hvor Kruse har sit hovedkontor i dag.
- Vi synes, de busser, vi har set i drift i Roskilde, har gjort det godt. Vi har også haft en positiv dialog med leverandøren, og de har den længste rækkevidde og den bedste pris, fortæller hun om valget af netop det mærke.
De to Yutong-busser afskibes fra Kina om få dage og ventes at ankomme i slutningen af april. Herefter skal chaufførerne lære at køre dem.
- Det er en anden måde at køre på, så vi kommer til at bruge noget tid på at indøve vores chauffører i at køre dem, siger Mie Kruse Skaaning.
Hun nævner, at der for eksempel er moment fra samme øjeblik, man træder på speederen, at der ikke er nogen gearkasse, og at man skal huske at sætte bussen til opladning om aftenen.
- Det bliver sjovt! Vores virksomhed blev stiftet i Nakskov i 1957, og nu får vi lov at begynde at køre med elbusser i Nakskov. Indtil nu har det kun været de store operatører som Arriva, der har elbusser, så det at få lov at få sådan to at øve os på er en stor fordel for os i forhold til fremtidens konkurrence, vurderer hun.
Det er lidt voldsomt
Hvad regningen for de 38 nye busser løber op i, vil Mie Kruse Skanning ikke røbe.
- Men det er den største investering, vi foretager i vores virksomheds historie. Det er lidt voldsomt, bemærker hun med et grin.
Det indgår i øvrigt i aftalen, at Kruse overtager chaufførerne fra den nuværende operatør, Skørringe Turistbusser.