Fritids- og kulturudvalget må hjælpe musikskole med ekstra tilskud
LOLLAND Coronanedlukningerne har været hårde mange steder, og den sidste års lange nedlukning er også gået ud over Lolland Musikskole.
Den lokale musikskole mangler nemlig 80.000 kroner for at få budgettet til at hænge sammen, efter at staten udbetaler en mindre refusion, end skolen er vant til.
Musikskolen får refunderet 13,6 procent af sine udgifter til lærerløn, lederløn, kørselsgodtgørelse og andre lønrelaterede udgifter, og beløbet udregnes to år tilbage.
Derfor vil statens tilskud næste år være beregnet ud fra musikskolens aktivitetsniveau i 2020, hvor den i en længere periode var nedlukket på grund af coronarestriktionerne.
I fare for spareøvelser
Det manglende statstilskud vil, hvis ikke der bliver givet et højere kommunalt tilskud, skulle findes gennem besparelser på musikskolens budget eller ved at kræve en højere elevbetaling.
Derfor var fritids- og kulturudvalget da heller ikke i tvivl om, at man nok skulle finde de 80.000 kroner, så musikskolen ikke skal ud i spareøvelser på grund af coronaen.
- Vores musikskole i Lolland Kommune er en succes, og den vil gerne understøtte mere, end den allerede gør, siger udvalgsformand Tine Vinther Clausen (V).
- Fra udvalgets side kan vi hjælpe dem ved at sige, at de ikke skal begynde et nyt år nede i et hul, fordi der har været coronanedlukninger.
Fandt andre løsninger
Udvalgsformanden lægger vægt på, at musikskolen har gjort meget for at holde aktivitetsniveauet oppe, selv om eleverne ikke måtte møde ind til undervisning.
Der har været hjemmeskole på alle de hold og soloundervisninger, hvor det gav mening.
- Men det er bare ikke det samme, hvis du synger kor eller går til samspil, og så skal gøre det hver for sig, konkluderer Tine Vinther Clausen.
Selv om coronanedlukningerne i 2020 ikke blev de eneste for musikskolen, forventes det ikke, at 2021 vil få samme betydning for skolens økonomi. I Lolland Musikskole havde man nemlig lært en masse forskellige måder at videreføre undervisningen, da hele landet atter lukkede ned.
Det var hurtigere at få sat gang i hjemmeundervisningen i anden omgang, fordi de fleste undervisere og elever nu havde prøvet det før. Samtidig kunne musikskolens elever hurtigere samles i små grupper udendørs, da det blev tilladt, og indendørs med så stor afstand, at risikoen for smitte var minimal.