cookie-og-privatlivspolitik
Trafikminister Benny Engelbrecht og resten af forligskredsen ser gode muligheder i at bevare elementfabrikken i Rødbyhavn.
Trafikminister Benny Engelbrecht og resten af forligskredsen ser gode muligheder i at bevare elementfabrikken i Rødbyhavn.
Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Lolland

Der kan blive god brug for elementfabrikken

Transportminister Benny Engelbrecht ser masser af muligheder for opgaver til tunnelelement-fabrikken i Rødbyhavn.




29. juni 2021 kl. 22:04 Af David Arnholm

RØDBYHAVN - Der er mange ting, man kan bruge den til.

Sådan siger transportminister Benny Engelbrecht (S) om den tunnelelementfabrik i Rødbyhavn, som man på Christiansborg er enige om at ville bevare og bruge også efter færdiggørelsen af Femern-tunnelen.

Han nævner som det første den tredje limfjordsforbindelse, der skal etableres ved Aalborg.

- Det er ikke undersøgt i dybden, men det kunne teoretisk lade sig gøre, at man har nogle sænketunnelelementer, der vil kunne sejles, siger han og tilføjer, at det dog skal undersøges, om elementerne kan sejles ind igennem Limfjorden.

Som det næste nævner han Østre Ringvej ved København - ringvejen, der skal gå fra Nordhavnen via Lynetteholmen til Øresundsbroen.

Annonce

- Den er også oplagt. Og det er klart, at når man laver en vvm, vil man også kigge på, om man så kan gøre det ved hjælp af sænketunnelelementer fra Rødbyhavn, bemærker han.


Energiøer

Der er flere opgaver endnu, den store fabrik måske kan løse.

- Hvis man skal bygge energiøer, kan man også forestille sig, at man kan genanvende fabrikken. Og for den sags skyld, hvis man skal bygge en fast forbindelse mellem Als og Fyn - hvis den besluttes bygget som sænketunnel, påpeger han.

Her skal det først undersøges, om den skal bygges som en bro eller en tunnel.

- Hvis det kan laves som tunnel, så er det også et sted, man kunne forestille sig, det kunne lade sig gøre, siger han og understreger, at der endnu ikke er nogen konklusioner om, hvad fabrikken skal bruges til.

Annonce

- Men perspektiverne synes alle jo er rigtig interessante.


Ejerskab skal drøftes

På samme vis gælder, at det er et åbent spørgsmål, hvordan fabrikken rent juridisk skal drives.

- Præcis hvordan det skal ske, hvem ejerskabet skal ligge hos, og hvordan man skal lave aftalerne med den nuværende entreprenør, som jo så i givet fald ikke skal rive ned og dermed ikke har omkostningen til det - det er alt sammen noget, der skal aftales med Sund & Bælt i de videre drøftelser, der skal være med entreprenøren, siger Benny Engelbrecht.

herunder kan du se den seneste video, som Femern A/S har udgivet om byggeriet, hvor tunnelfabrikken også beskrives.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

10 år siden 26. juli 2021 kl. 08.40

AF: JOHN WENNERWALD

Nye tider 18. juli 2021 kl. 23.19

AF: JOHN WENNERWALD

Spærretid nej tak 12. juli 2021 kl. 11.16

AF: JOHN WENNERWALD

Spærretid nej tak 12. juli 2021 kl. 11.16

AF: BØJE HANSEN

Til Leif Jensen, Følfodvej… 10. juli 2021 kl. 09.34

AF: JOHN WENNERWALD

# Me too 04. juli 2021 kl. 22.34

Annonce

ANNONCE