Flere eksperter, som TV2 Øst har talt med, tror ikke på, at Scandlines sejlrute fra Rødby kommer til at overleve konkurrencen fra en Femernforbindelse.
Når tunnellen mellem Lolland og Tyskland bliver en realitet, efter planen i 2028, vurderer flere trafikeksperter overfor TV2 Øst, at sejlruten på samme område ikke længere kan tjene penge.
Læs historien her: https://www.tv2east.dk/artikel/trafikeksperter-laegger-scandlines-mest-brugte-faergerute-i-graven
- Jeg tror ikke, at der er nogen, der vil sejle mellem Rødby og Puttgarden, hvis man har en tunnelforbindelse, siger Svend Tøfting til TV2 Øst. Svend Tøfting er trafikekspert hos ingeniørforeningen IDA og mangeårig formand for interesseorganisationen ITS Danmark.
Og han er ikke alene i den vurdering. Han bakkes op af professor Jeppe Rich ved DTU Transport. Transporttiden bliver nemlig forkortet ganske dramatisk, hvis du vælger et transportmiddel på hjul eller skinner fremfor skibsfart.
- Hvis man skal til Berlin, kan det stadig være en fordel at tage færgen til Rostock, men jeg går stærkt ud fra, at der ikke vil være færger på Rødby-korridoren, når der kommer en tunnel. Det tror jeg simpelheden ikke kan løbe rundt, siger Jeppe Rich til TV2 Øst.
- Det var det samme, man så på Øresund, hvor man troede, at flyvebåden skulle overleve Øresundsbroen, men man fandt ret hurtigt ud af, at det kunne bådene ikke. Folk ville hellere køre over broen og spare den tid, tilføjer han.
Turen gennem tunnelen ventes ifølge Femern A/S at tage 10 minutter med bil og syv minutter med tog. Overfarten med færge tager 45 minutter plus ventetiden i færgelejet.
Bliver solgt
Scandlines mener ikke, at vurderingen er korrekt. De investerer et trecifret millionbeløb i nye propeller til færgerne, der skal være mere miljøvenlige og støjsvage.
- Det gør vi i hvert fald ikke. Vi er helt sikre på, at vi sejler videre – med eller uden en tunnel under os, siger Anette Ustrup Svendsen, kommunikationschef hos Scandlines til TV2 Øst.
Men Knud Erik Andersen, tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet, tror, at selskabet bliver solgt.
- Når tunnellen kommer, bliver Scandlines solgt til et lavprisselskab. Til den tid har kapitalfondene fået det, som de skal have, og så er det bare et almindeligt færgeselskab, der sejler, og så kan priserne sættes ned til det halve eller en tredjedel, siger Knud Erik Andersen til TV2 Øst.
Ikke grønt på sigt
Professor Jeppe Rich vurderer, at konkurrencen mellem færge og tunnel på Femern Bælt allerede har en positiv betydning for klimaet.
Han tvivler dog på, at Scandlines' investeringer kan trække trafikanter over på færgerne fremfor at køre gennem tunnelen, når den står færdig.
- På sigt bliver alternativt grønt. Vi får el-biler, og de kommer med fuld kraft forholdsvis hurtigt det næste årti, derfor bliver det faktum, at det er en grøn færge ikke bedre eller ringere af alternativet, siger Jeppe Rich til TV2 Øst.