Formålet med Engineering Day er at få flere børn og unge til at interessere sig for naturvidenskab og teknologi.
SØLLESTED - Vi bliver ingeniører, det kan jeg godt mærke, sagde Lukas fra 8. klasse og grinede, mens han og Bertram fra 7. klasse arbejdede på at fintune deres hjemmeflikkede bil af pap og tape.
De deltog sammen med de øvrige elever i 6.- 9. klasse på Reventlow Lille Skole i går i Engineering Day 2020, hvor elever over hele Danmark kan afprøve ingeniørens arbejdsmetoder ved at give deres bud på, hvordan man designer effektive løsninger til transport af pakker.
På Reventlow Lille Skole skulle eleverne helt konkret finde ud af, hvordan de med mindst mulig energi kunne transportere en juicebrik mindst 30 centimeter, uden at brikken gik i stykker. De skulle derfor til en start undersøge forskellige materialer for, hvilke der gav mindst friktion, og hvilke der havde størst styrke. Derefter skulle de i grupper på to til tre elever designe deres egne løsninger.
Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College. Programmet er støttet af Villum Fonden.
Ifølge Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, er engineering en virkelighedsnær arbejdsmetode, som er med til at gøre naturfagene relevante for eleverne.
- De lærer, hvordan de i en kreativ proces selv kan være med til udvikle gode og brugbare løsninger, siger Ghita Wolf Andreasen.
For skoleleder på Reventlow Lille Skole, Mette Green, var Engineering Day netop også muligheden for at lave "skjult matematik", som hun kaldte det.
- De lærer for eksempel at bruge en vinkelmåler, når de skal teste, hvordan forskellige materialer glider ned ad hældninger på 10, 20, 30 og 40 grader, fortalte hun.
Melina fra 9. klasse og Zelina fra 8. klasse nåede således frem til, at en hældning på 30 grader var mest optimal, fordi der kom mest fart på, uden at der opstod et bremsende hak i overgangen fra skrå til vandret flade.
- Jeg synes, at det er en sjov og anderledes opgave, sagde Melina.
Erfaringer fra tidligere viser, at når eleverne arbejder med engineering, styrker det motivationen for naturfagene.
- Lærerne vender tilbage til os og siger, at når eleverne får lov til at udtænke og konstruere deres egne teknologiske løsninger, så motiverer det pludselig også andre typer af elever end dem, der normalt interesserer sig for naturfagene. Det skaber begejstring, når eleverne får lov at arbejde med både hoved og hænder, siger direktør Ghita Wolf Andreasen.