Lolland Kommune er kommet godt i gang med det fireårige projekt "Lolland Skriver", som er bevilliget af A.P. Møller Fonden.
LOLLAND Da mange folkeskoleelever i Lolland Kommune har svært ved at leve op til de faglige forventninger i skolen, søgte kommunens folkeskoler i 2020 A.P. Møller Fonden om 6,3 millioner kroner til projektet "Lolland Skriver", som har fokus på at styrke arbejdet med sprog og tekster i alle fag.
"Lolland Skriver" involverer cirka 40 undervisere om året fra alle kommunens folkeskoler. Projektet retter sig i dette skoleår mod lærere på femte årgang i hele kommunen, men følger elevernes udvikling frem til og med 8. klasse. Det er desuden ambitionen, at udviklingsarbejdet skal sprede sig fra de deltagende lærere og ud til alle kolleger på alle årgange.
Fin første status
Projektet, der er udviklet i en dialog mellem Nationalt Videncenter for Læsning og skolerne, har været i gang siden 1. august, og de umiddelbare tilbagemeldinger er positive. Det fremgår af en status, som børne- og skoleudvalget fik på et udvalgsmøde i torsdags. Ifølge den er både medarbejdere og elever engagerede i projektet, som indebærer nye greb i undervisningen. Det gælder for eksempel: stop og skriv, hvor der arbejdes med film i undervisningen, som lærere så stopper undervejs for at bede eleverne skrive en tekst om, hvad de ser. Men grebene er mange.
Fra skole til skole
De enkelte skoler arbejder desuden med initiativer, der passer til den enkelte skoles behov. På Byskolen er ønsket for eksempel at få mere sproglig aktivitet i dagligdagen.
- Vi er særligt optaget af at gøre alle elever sprogligt aktive i timerne, fortæller dansklærer for 5. B på Byskolen, Sabrine Walker, i en pressemeddelelse fra Lolland Kommune.
Det betyder, at lærerne i teamet for femte årgang er særligt fokuseret på at indlægge flere små skriftlige aktiviteter i fagene, oplyser hun.
- Vi kan allerede nu se, at flere elever deltager og bliver aktive i undervisningen, at alle har noget at tale med om, når de har skrevet om det først, og at de husker nye ord bedre, fortæller hun.
På Rødby Skole er fokus på skriftlighed gennem brug af skrivehæfter i alle fag.
- Vi blev optaget af at systematisere elevernes skrivning, og vi har derfor valgt at give alle elever på årgangen et skrivehæfte, som vi er begyndt at bruge i alle fag, fortæller lærer på Rødby Skole Katja Asbech.
- Vi kan mærke på eleverne, at det var nyt for dem at skulle skrive så meget, men vi kan også se, at stort set alle sagtens kan. Vi støtter og hjælper naturligvis, for det handler jo om at give alle en succesoplevelse.
En lidt overraskende effekt er desuden, ifølge Katja Asbech, at flere forældre har sagt, at de nu kan se, hvad deres børn arbejder med rent fagligt.
- Fordi de har hæfterne med hjem, og fordi de skriver i næsten alle fag, er det nu mere synligt for forældrene at se det og at tale med børnene om det.
Styrkede færdigheder
For sektorchefen for Skole og Dagtilbud i Lolland Kommune vidner de foreløbige erfaringer om, at lærere og elever har stor gavn af det kvalitetsløft, som projektet giver.
- Projektet er fint i tråd med Lolland Kommunes overordnede strategi om at styrke elevernes færdigheder i løbet af hele deres børne- og skoleliv. Så står de godt rustet til enten videre uddannelse eller et erhvervsrettet tilbud efter afgang fra folkeskolen, siger sektorchef Espen Fossar Andersen.
At beherske skriftsproget er nemlig forudsætningen for faglig læring og udvikling i alle skolens fag og en helt afgørende kompetence i det videre uddannelses- og arbejdsliv. Men skrivning tager også tid og er en udfordring for mange elever.
Projektet løber til og med september 2025.