Kommune får over seks millioner kroner til at styrke folkeskoleelevers læse- og skrivefærdigheder
LOLLAND Folkeskolerne i Lolland Kommune fik i juli tilsagn fra A.P. Møller Fondens folkeskoledonation om 6.308.000 kroner i støtte til projektet "Lolland skriver". Projektet, der løber fra august 2021 til juli 2025, skal styrke de ældste folkeskoleelevers læse- og skrivefærdigheder. Det skriver Lolland Kommune i en pressemeddelelse.
Formanden for børne- og skoleudvalget kalder det alletiders mulighed for at komme i gang med en ekstraordinær indsats på mellemtrinnet og i udskolingen.
- Lolland Kommune har gennem mange år haft et særligt fokus på børns læsning og skrivning, fordi det er fundamentet for elevernes læring og har rødder i alle folkeskolens fag. For at styrke børnenes læse- og skrivefærdigheder er der løbende iværksat flere forskellige aktiviteter på både dagtilbuds- og skoleområdet, og vi kan se, at indsatserne har en effekt. Vi har oplevet en lille men positiv fremgang i dagtilbuddenes sprogvurderinger, og i indskolingen ligger læseresultaterne ikke langt fra landsgennemsnittet.
- Anderledes forholder det sig på mellemtrinnet og i udskolingen, hvor der er behov for, at vi kommer i gang med en ekstraordinær indsats. Det får vi nu en alletiders mulighed for med den flotte donation fra A.P. Møller Fondens folkeskoledonation, fortæller formand for børne- og skoleudvalget Signe Lund.
Nationalt Videncenter for Læsning, som Lolland Kommune i flere år har samarbejdet med, vil give faglig støtte til "Lolland skriver".
Ifølge sektorchefen for skole og dagtilbud er donationen en særlig chance, som skal føre til nye faglige vaner.
- Hvis vi skal opnå en varig forbedring af de ældste elevers læse- og skrivefærdigheder og dermed også deres forudsætninger for generel læring, kræver det ambitiøse og ikke mindst langsigtede indsatser. Jeg er derfor virkelig glad for, at vi får den her helt særlige chance for at gennemføre og sidenhen implementere projektet "Lolland skriver".
- Der venter os nu nogle spændende år, hvor vi med hjælp fra Nationalt Videncenter for Læsning vil arbejde målrettet med at gøre sprog og tekster til en integreret del af undervisningen i alle fag. Lærerne skal have et kompetenceløft inden for læse- og skriveudvikling, og der vil igennem projektet være fokus på videndeling og løbende opfølgning fra ledelsen. Det handler om at få etableret nye faglige strukturerer og vaner, der varer ved også efter projektets afslutning, siger sektorchef for Skole og Dagtilbud Espen Fossar Andersen.