Med politikernes igangsætning af Femern Bælt-byggeriet har Per Aarsleff Holding A/S kunnet skrive ekstra 3,7 milliarder kroner i ordrebogen.
FEMERN BÆLT I forbindelse med en børsmeddelelse tirsdag efter ni måneder af regnskabsåret 2019/20, har Per Aarsleff Holding A/S kunnet fortælle aktiemarkedet om en høj ordreindgang i regnskabsårets tredje kvartal. Det er entreprenør-koncernens andel af Femern Bælt-byggeriet, der nu er skrevet ind i ordrebogen.
Aarsleff er med i det internationale entreprenørkonsortium Femern Link Contractors, der allerede for flere år siden sikrede sig kontrakterne på at bygge tunnelfabrik og sænketunnelen de 18 kilometer under Femern Bælt, og på byggeriet af de portaler og ramper, der udgør overgangen fra landjord til sænketunnel.
Konsortiets samlede kontrakt med Femern A/S lyder på 3,4 milliarder euro - svarende til godt 25 milliarder kroner, eller næsten halvdelen af den samlede forventede anlægspris på tunnelen.
Aarsleffs andel af kontrakten lyder på en halv milliard euro - svarende til omkring 3,7 milliarder kroner.
Det er politikernes beslutning i maj i år om fra 1. januar at igangsætte selve tunnelbyggeriet, der har fået Aarsleff til at skrive det enorme beløb ind i ordrebogen, så den pr. 30 juni samlet set udgjorde godt 16,8 milliarder kroner. Aarsleff konstaterer i børsmeddelelsen, at Femern Bælt-kontrakterne "nu er ubetingede".
Aarsleff har allerede i et stykke tid været synlig i lokalområdet øst for Rødbyhavn. Der er blandt andet gennemført geotekniske boringer i det område, hvor der skal bygges tunnelelementfabrik.