Økontaktudvalget kan ikke acceptere besluttede besparelser
LOLLAND Et enigt teknisk udvalg fik onsdag lagt et driftsbudget for udvalgets områder i 2020 og de tre følgende år.
Der er efter besparelser på 2,3 millioner i 2020 - voksende til 2,9 millioner i 2023 - et driftbudget på 156,6 millioner kroner i 2020.
Det er nu videresendt til økonomiudvalget og byrådet til endelig godkendelse.
Der er stort set ingen penge til at indfri anlægsønsker for, men Lolland Kommune mangler fortsat besked om, hvor mange penge kommunen får fra særtilskudspuljerne, gør udvalgsformand for teknisk udvalg, Gert Mortensen (S), opmærksom på.
Så det kan være, at nogle få ønsker måske alligevel kan opfyldes.
Protesterer mod besparelser
De pålagte besparelser på driften har udvalget fundet på øfærgerne, nedlæggelse af en halv stilling, busdriften, saltning af vejene, klipning af græsrabatter og skilte. De foreslåede besparelser på øfærgerne har Økontaktudvalget protesteret imod, da øerne ikke kan acceptere dem, siger formanden, Anne-Grethe Laursen.
Fra 1. januar forøges overfartstiden til Askø og Femø med fem minutter og til Fejø med tre minutter og derved spares 25 til 30 procent brændstof, svarende til 680.000 kroner årligt.
Desuden vil øfærgerne udlede 462 tons mindre CO2 om året ved "Grøn sejlads."
Desuden spares der 660.000 kroner på færgeberedskabet, hvor alle tre færger i dag ligger ved øerne om natten og eksempelvis kan overføre syge.
Natberedskabet på Askø- og Fejøfægerne spares væk, og Femøfærgen, der kan anløbe alle tre havne, skal ligge i Kragenæs om natten. Forslaget indebærer også, at første afgang fra Askø på hverdage vil være klokken 06.30 mod klokken 06 nu.
På budgettet er der også afsat 300.000 kroner til en afløserfærge i 2020 til 2023 - og det er Økontaktudvalget naturligvis glad for.
Sparer på saltning
Der kan desuden findes 600.000 kroner på driften, hvis en renovering af færgelejet i Bandholm bliver akut påkrævet, og der er 250.000 kroner til medfinansiering af to handicapramper ved diget.
En ubesat stilling ved fritids- og færgehavne nedlægges, og der spares 500.000 kroner på busdrift, handicapkørsel og flexture, som alligevel fra 1. oktober kan udvides med "Plustur."
Der spares endvidere 50.000 kroner på saltning på mindre veje, og saltningen af klasse 2-veje indskrænkes med fire timer til tidsrummet klokken 06 til 18. Derved findes en halv million. Endvidere skal der spares 140.000 kroner på kommunens cirka 13.600 skilte og 175.000 kroner på rabatklipning på klasse 3-veje.