cookie-og-privatlivspolitik
Der skal plantes masser af træer på Axeltorv (de runde cirkler), hvor der også bliver plads til mere udeservering og en mobilscene.
Der skal plantes masser af træer på Axeltorv (de runde cirkler), hvor der også bliver plads til mere udeservering og en mobilscene.
Foto: Tegning: SLA, Niras og Lolland Kommune

Lolland

Genfortolker byrummet i en nutidig kontekst

Skitseforslag: Torv ændres fra at være en rundkørsel og en parkeringsplads til at være et trygt byrum, designet til ophold og færdsel for bløde trafikanter.




27. februar 2021 kl. 18:02 Af Marianne Knudsen

NAKSKOV I 2018 indbød Lolland Kommune tegnestuerne Schønherr og SLA til at udarbejde hvert sit bud på en helhedsplan for Nakskov midtby og komme med et bud på byens fremtidige udvikling.

SLA vandt og har efterfølgende fået til opgave at projektere Axeltorv, Farverensstræde, Badstuestræde samt den vestlige ende af Søndergade.


Tilrettet forslag

Et tilrettet forslag, der har været drøftet med Nakskov Handel & Erhvervs bestyrelse, med de erhvervsdrivende omkring Axeltorv, Rotarys byudvalg samt Handicaprådet og repræsentanterne bag Nakskov 2030, er nu klar til at blive præsenteret for medlemmerne af teknisk udvalg.

I det tilrettede forslag er der blevet arbejdet videre med Axeltorvs design og formsprog, og der er blevet yderligere redegjort for materialevalg, beplantningskoncept, trafikhåndtering og tilgængelighed, oplyser projektleder Sara Deis-Christensen, Lolland Kommune.

- Men projektet er stadig på skitseniveau. Nu skal der laves et endeligt projekt, tilføjer hun.

Annonce

Det forventes, at projektet bliver færdigprojekteret i foråret, og at arbejdet med at anlægge det nye torv udbydes til sommer.

Der er i projektet taget særligt hensyn til Axeltorvs historiske omgivelser og unikke placering på den mest centrale plads midt i middelalderbykernen.

- De historiske rammer forpligter og indgyder til en nænsom og respektfuld tilgang til design og formgivning. Samtidig er det dog vigtigt, at projektet ikke bliver til et slags historisk restaureringsprojekt, hvor man ikke tør at tilføje nye elementer fra vores egen samtid. Byrummet genfortolkes i en nutidig kontekst og med afsæt i et bæredygtigt natursyn, fortæller Sara Deis-Christensen.

Axeltorv indrettes med brede kantzoner langs butikkernes facader samt en åben og central flade.

Den centrale del af pladsen friholdes for byrumsinventar for at sikre plads til forskellige events og gøre pladsen multianvendelig.

Annonce

Rytterstatuen af Christian X flyttes derfor mod den vestlige del af pladsen, hvor den i samspil med en trægruppe og uformelt placerede bænke kommer til at skabe sit helt eget rum.


Skærmer og skaber rum

Den centrale plads afgrænses mod nord af en trekantet opad-skrånende flade, der mod nord afsluttes med en granitsokkel, som man kan sidde på. Det vil skærme pladsen fra trafik og samtidig skabe et indre rum, der inviterer til leg og ophold.

"Trekanten" kan samtidig bruges som scene ved mindre begivenheder, eller som en tilskuertribune, når der ved større byfester og koncerter opstilles en mobilscene i den sydlige del af pladsen.


Mange træer

Der plantes en større antal træer på Axeltorv, der skal skabe mindre rum i rummet og bidrage positivt til mikroklimaet på pladsen, hvor de både vil fungere temperaturregulerende og samtidig skabe læ for vinden.

Plantebede med stauder, urter, græsser og andet bunddække er dømt ude, da pladsen ikke må få en haveagtig karakter, men stadig fremstår som et robust og urbant byrum med en stor, multifunktionel flade.

Annonce

Bliver gågadezone

Torvet designes med et nyt stort "gulv," der spænder fra facade til facade, uden kantsten eller asfaltbelægninger, som angiver særlige zoner for biler.

Alle vejbaner nedlægges, og hele torvet overgår til gågadezone indrettet på fodgængernes præmisser.

Den eneste adgang for bilister til Axeltorv er via Vejlegade, da de andre gader er ensrettet i retning væk fra torvet. Trafikken ledes ud igen via Præstestræde og Tilegade.

Dette vil føre trafikken langs den nordlige husrække, hvor forarealet foran husrækken udvides.

Langs kørselsarealet på den nordlige del af torvet bliver der også seks parkeringspladser til korttidsparkering og en handicapparkeringsplads. Langs både den sydlige og østlige facade gøres der plads til varekørsel og redningskøretøjer.

Annonce

Da de eksisterende fortove og kantsten udgår, indrettes pladsen med en ledelinje, som sikrer tilgænge- lighed for svagtseende.

De røde teglklinker fra stræderne skal også bruges på torvets sydlige del, og ellers genbruges der eksisterende chaussésten fra torvet og tilføres ny, lys granitbelægning.

Som toplag rundt om træerne vil der blive brugt knust, rød tegl i kombination med knust granit i mørke og lyse nuancer, lyder det i forslaget.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: HENRIK TONNESEN

Lokalbanerne er også velfærd! 10. april 2021 kl. 19.49

AF: TOM AHLQVIST

Nedrivningstruede… 08. april 2021 kl. 13.33

AF: LINDA SOMMER

Respekt for Maribo domkirke 05. april 2021 kl. 16.43

AF: JOHN WENNERWALD

VM i Qatar 05. april 2021 kl. 09.32

AF: JESPER LORENTZEN

Biodiversitet og vejkanter 03. april 2021 kl. 19.00

AF: PAW HALLANDSON

Sol og vind går helt i sort… 02. april 2021 kl. 21.47

Annonce

ANNONCE