cookie-og-privatlivspolitik
Fremtidens Femern-tog er nu også så småt ved at dreje ind på opløbsstrækningen op mod den kommende tunnel. Efter næste års færdiggørelse af jernbaneudbygningen mellem Ringsted og Nykøbing står Lolland for tur - før eller siden. Der er gjort forberedelser til, at arbejdet kan udbydes i licitation i begyndelsen af næste år.

3

Billeder

Fremtidens Femern-tog er nu også så småt ved at dreje ind på opløbsstrækningen op mod den kommende tunnel. Efter næste års færdiggørelse af jernbaneudbygningen mellem Ringsted og Nykøbing står Lolland for tur - før eller siden. Der er gjort forberedelser til, at arbejdet kan udbydes i licitation i begyndelsen af næste år.
Foto: Grafik: Banedanmark

Lolland

Gør klar til Lollands Femernbane

Banedanmark vil kunne rykke hurtigere på Lolland.




16. oktober 2020 kl. 17:20 Af John Karlsen

Annonce

LOLLAND Beslutningen er på nuværende tidspunkt, at udbygningen af jernbanen over Lolland kan vente, så den bare er klar samtidig med tunnelåbningen - men samtidig er projektering og design af banestrækningen sat i gang nu, så arbejdet kan udbydes i licitation i begyndelsen af næste år.

Med en forventet anlægstid på op mod tre år vil strækningen reelt kunne stå færdig i 2024, og dermed også op mod fem år før selve tunnelen.

Oprindeligt var det planen, at udbygningen af Femern-jernbanen med to spor, og en fart på passagertogene på 200 kilometer mellem Ringsted og den kommende tunnel, bare skulle laves efter vedtagelsen af Femern Bælt-forbindelsens anlægslov i 2015.

Men da det trak ud med den tyske godkendelse af projektet, stoppede de danske politikere op i 2015 og var blevet forsigtige, da det blev sat i gang igen i 2016. Nu skulle kun jernbanestrækningen mellem Ringsted og Nykøbing udbygges, mens der ikke skulle ske noget med strækningen over Lolland før i rette tid til at have den klar samtidig med tunnelåbningen.

- Men vi har fået lov til at gå i gang med projekteringen nu, fortæller projektchef Claus S. Jørgensen, Banedanmark.

EU har netop bevilget halvdelen af udgifterne til design og projektering - svarende til knap 30 millioner kroner.

I august gik Rambøll i gang med projekteringsarbejdet, og det er forventningen, at det vil være færdigt rettidigt til at kunne udbyde anlægsarbejdet i begyndelsen af det nye år - noget, der imidlertid ikke er truffet beslutning om endnu.

Men det vil passe med, at udbygningen af Lolland-strækningen til to spor og 200 kilometer i timen på passagertogene vil kunne fortsætte i forlængelse med det igangværende arbejde på strækningen mellem Ringsted og Næstved. Den del af udbygningen af jernbanen til den kommende Femern Bælt-forbindelse bliver færdig i løbet af det kommende år, og så vil det give mening at holde på den nuværende organisation i Banedanmark til fortsættelsen af projektet - frem for at skulle bryde ned og senere bygge op igen.

Oprindeligt var det meningen, at de entreprenører, der skal stå for anlægsarbejdet, også skulle designe og projektere - men erfaringerne fra den sjællandske del af projektet har fået Banedanmark til at sadle om, så man nu har fået et andet firma til at stå for "skrivebordsarbejdet".



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Den historiske kulturarv… 20. oktober 2020 kl. 09.43
Kom nu videre 20. oktober 2020 kl. 08.49

AF: JOHN WENNERWALD

Nåede du det, du ville? 18. oktober 2020 kl. 22.02

AF: MARTIN WOUTERS

digelaget og kommune vil… 17. oktober 2020 kl. 16.16

AF: MARTIN WOUTERS

falck sidste arbejdsdag i Guldborg 15. oktober 2020 kl. 15.46

AF: LINDA SOMMER

Velkomstporten til Danmark 13. oktober 2020 kl. 20.14

Annonce