cookie-og-privatlivspolitik
Scandlines' kommunikationschef, Anette Ustrup Svendsen - her fotograferet i december om bord på "M/F Schleswig-Holstein" - fortæller, at rederiet undrer sig over, at den danske grænselukning fortsætter.
Scandlines' kommunikationschef, Anette Ustrup Svendsen - her fotograferet i december om bord på "M/F Schleswig-Holstein" - fortæller, at rederiet undrer sig over, at den danske grænselukning fortsætter.
Foto: David Arnholm

Lolland

Grænselukningen undrer Scandlines

Scandlines: - Vi efterspørger i høj grad en udmelding om, hvornår en kontrolleret grænseåbning kan finde sted.




12. maj 2020 kl. 06:25 Af David Arnholm

Annonce

RØDBYHAVN Danmarks grænser forbliver lukkede, og Udenrigsministeriet fraråder fortsat alle ikke-nødvendige rejser i hele verden. Hvor længe, det vil stå på, vides ikke, men meldingen er, at regeringen senest 1. juni vil skabe klarhed over, hvad der skal ske med den skærpede kontrol ved de danske grænser.

Hos Scandlines havde man ellers håbet, at regeringen atter ville lade danskerne rejse frit til Tyskland - som er på vej til at genåbne sine grænser.

- Vi undrer os såre over, at grænserne ikke er en del af fase to. Det giver ingen mening, at grænserne forbliver lukkede. Smittetrykket nu er så lavt i Tyskland, at landet er begyndt på en genåbning. Det samme sker i Danmark. Tyskland er tilsyneladende klar til at åbne grænsen igen, påpeger kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen.


Efterlyser en plan

Scandlines undrer sig derfor over meldingerne fra den danske regering.

- Vi efterlyser som minimum en plan for, hvornår en genåbning af grænserne kan ske. Vi aner ikke, om vi skal være klar til, at grænserne åbner igen om kort tid, eller om vi skal indstille os på, at de vil være lukket flere måneder, siger hun.

For Scanlines er det særligt problematisk, at grænselukningen nu ser ud til at fortsætte ind i sommerperioden.

- Påsken indleder vores højsæson, og i løbet af juni, juli og august transporterer vi i runde tal 700.000 personbiler. I øjeblikket sejler vi næsten udelukkende med lastbiler, hvor antallet heldigvis er forholdsvis uændret, men kun med en brøkdel af de antal personbiler, vi plejer at have, fortæller hun.

Grænselukningen koster altså Scandlines dyrt, men beslutningen har større konsekvenser end det, påpeger kommunikationschefen.

- En fortsat grænselukning har ikke bare stor økonomisk betydning for os som firma. Det har den også for hele landet. Vi er en lille, åben økonomi, der i høj grad lever af at eksportere. Så vi efterspørger i høj grad en udmelding om, hvornår en kontrolleret grænseåbning kan finde sted, naturligvis i et samarbejde med vores nabolande, siger hun.


Klar med tryg transport

Anette Ustrup Svendsen tilføjer, at Scandlines er klar til en åbning.

- Vi har allerede taget alle forholdsregler om bord, så vi kan sikre en tryg transport for vores passagerer, fastslår hun.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJØRN BOESKOV

Svaret blæser i vinden 27. maj 2020 kl. 19.04

AF: JOHN WENNERWALD

Snot for sig og skæg for sig 24. maj 2020 kl. 22.47

AF: JOAN GERTI KRAGH

Grøn Genstart,… 18. maj 2020 kl. 12.53

AF: JOHN WENNERWALD

Skeletterne vælter ud af skabet 17. maj 2020 kl. 20.59

AF: FREDDI HANSEN

Det Falsterske dige 16. maj 2020 kl. 01.09

AF: MARTIN WOUTERS

brædder ønsker hurtigt… 15. maj 2020 kl. 16.47

Annonce