cookie-og-privatlivspolitik
Der var et stort presseopbud, da de to transportministre, Benny Engelbrecht og Bernd Buchholz, Slesvig-Holsten, torsdag mødtes i Rødbyhavn for at se på forberedelserne til Femern Bælt-forbindelsen.

3

Billeder

Der var et stort presseopbud, da de to transportministre, Benny Engelbrecht og Bernd Buchholz, Slesvig-Holsten, torsdag mødtes i Rødbyhavn for at se på forberedelserne til Femern Bælt-forbindelsen.
Foto: Claus Hansen

Lolland

Håber på tysk byggestart i 2021

Stor tysk medieinteresse for to transportministres møde i Rødbyhavn.




02. august 2019 kl. 13:30 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT Slesvig-Holstens erhvervs- og transportminister Bernd Buchholz (FDP) håber, at man på tysk side vil være klar til at kunne tage det første spadestik til Femern Bælt-forbindelsen i 2021.

Det fortalte han torsdag, da han sammen med den nye danske transportminister, Benny Engelbrecht (S), besøgte Femern A/S i Rødbyhavn: Her havde ministrene lejlighed til at komme rundt på den tunnel-byggeplads, der er ved at tage form øst for Rødbyhavn.

- Her har de jo allerede spaden dybt i jorden, konstaterede Bernd Buchholz, da han stod ved en af de gravemaskiner, der er ved at etablere afvandingskanal til den nye Strandholm pumpestation.


Planlagt dansk start

Forinden havde projektdirektør Henrik Christensen, Femern A/S, fortalt om en asymmetrisk start på tunnelbyggeriet. Der er en række arbejder på dansk side, der skal gennemføres først, inden man går i gang på den tyske side.

Her afventer byggestarten under alle omstændigheder forvaltningsdomstolens afgørelse af de otte klager, der er indgivet mod den tyske godkendelse af tunnelbyggeriet, der blev klar i begyndelsen af året.

- I 2020 vil der være forhandlingstermin i retten, og så må vi se, hvornår der er en afgørelse. Jeg håber, det bliver i 2021, sagde Bernd Buchholz i Rødbyhavn.


Starter fra Rødbyhavn

Her fik han og sin danske ministerkollega af Femern A/S fortalt, hvordan man nu går i gang med byggerierne af den store arbejdshavn, camp til op mod 3.000 tunnelbyggere, tunnelelementfabrik og tunnelportalen på den danske side. Dermed kan man gå i gang med at bygge sænketunnelen ud fra Rødbyhavn.

Senere følger så tunnelportalen på den tyske side, og når den står klar, vil projektet gå ind i en symmetrisk fase, hvor der sættes tunnelelementer ned på både dansk og tysk side - indtil det sidste element kobler de to ender sammen.


Stor tysk interesse

Ministrenes møde ved Femern Bælt-projektet havde stor mediebevågenhed - ikke mindst fra tysk side. TV-stationerne Sat 1, RTL og NDR var sammen med store tyske aviser og det tyske presseagentur med rundt i bussen, da ministrene blev kørt rundt på byggepladsen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: TOM SOMMER

Ifm. Hver fjerde dansker:… 21. oktober 2019 kl. 14.14

AF: BJARKE ROSENKILDE

Moderne befolkningsopdragelse 21. oktober 2019 kl. 12.46

AF: BJARKE ROSENKILDE

Når Gud er død. 21. oktober 2019 kl. 02.13

AF: JOHN WENNERWALD

Velfærd i kommunerne 20. oktober 2019 kl. 21.26

AF: BJARKE ROSENKILDE

Borgerens stat 19. oktober 2019 kl. 13.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Lokalpolitik 18. oktober 2019 kl. 11.15

Annonce