Det bliver Northern Offshore Services A/S, der skal levere vagtskibe under tunnelbyggeriet.
FEMERN BÆLT Femern A/S har indgået kontrakt med Northern Offshore Services A/S, Kastrup, om at stille de vagtskibe til rådighed, der skal sikre sejladsen i Femern Bælt, mens der de kommende år bliver bygget tunnel mellem Lolland og Fehmarn.
Vagtskibene indgår i et samlet overvågningssystem, der foruden to vagtskibe konstant på bæltet, også omfatter det dansk-tyske VTS-center i Travemünde, hvorfra der holdes øje med skibstrafikken døgnet rundt. Herfra kan der gives besked til vagtskibene om at gribe ind, hvis der opstår farlige situationer.
- Vi har stort fokus på sikkerheden til søs under byggeriet af Femern-tunnelsen. Femern Bælt er et stærkt trafikeret farvand, og vi har gode erfaringer med denne type systemer, som også blev benyttet under byggeriet af Øresundsforbindelsen, hedder det fra kontraktdirektør Pedro da Silva Jørgensen, Femern A/S.
Mens det er Søværnet, der stiller med den danske del af personalet til VTS-center og myndighedsvagten på skibene, har Femern A/S indgået aftale med tyske EMS Maritime Offshore GmbH i Emden om at stille med det tyske personale.