Forskningsprojektet "Forstå din baby" skal lære forældre barnets behov bedre at kende.
LOLLAND Sundhedsplejerskens besøg hos nybagte familier har fokus på de alleryngste borgeres trivsel, og nu tager sundhedsplejerskerne i Lolland Kommune nye metoder i brug for at sikre, at forældrene lærer barnets sociale og følelsesmæssige behov bedre at kende, så relationen mellem forældre og barn bliver stærkere. Med samtalekort og vejledning støtter de forældrene til bedre at forstå, hvorfor deres baby for eksempel græder eller vender ansigtet væk, så den nybagte mor og far bliver mere tryg i forældrerollen.
I løbet af efteråret har Lolland Kommunes sundhedsplejersker været på kursus hos forskere fra Københavns Universitets Center for Tidlig Indsats og Familieforskning, som denne vinter underviser godt 200 sundhedsplejersker fra 10 kommuner landet over i en ny, systematisk måde at vejlede forældre om barnets sociale og følelsesmæssige udvikling. Kommunernes sundhedsplejer- sker har selv været med til at udvikle metoden for at sikre, at den kan anvendes ved hjemmebesøgene og i dialogen med forældrene.
- Det er et super spændende pionerarbejde at deltage i projektet, og vi sætter stor pris på det professionelle og gode samarbejde, vi har med Københavns Universitet. I Lolland Kommune arbejder vi målrettet med tidlige indsatser, fordi vi ved, hvor stor en forskel det gør for børns udvikling. Projektet understøtter på fantastisk vis vores arbejde ved dels at uddanne sundhedsplejerskerne i den nyeste viden om barnets sociale kontakt. Dels ved at give dem redskaber til at vejlede forældrene bedst muligt i for eksempel at lægge mærke til barnets øjenkontakt og ansigtsudtryk, fortæller Gitte Thorsen, som er leder af Sundhedstjenesten i Lolland Kommune.
Efteruddannelsen af sundhedsplejerskerne er en del af forskningsprojektet "Forstå din Baby", som udover vidensdelingen mellem de kommunale sundhedsplejersker og forskerne også rummer en stor kortlægning af trivslen blandt førstegangsfamilier i Danmark. I alt 3.000 forældre deltager i undersøgelsen, der for første gang vil give konkret viden om, hvordan det egentlig går i den første tid i de nye familier.
- Førstegangsforældre kan være meget usikre på, om de nu også gør det godt nok. De har ofte læst sig til en masse viden om babyer på nettet, men har måske aldrig før været rigtig tæt på et spædbarn, og det kan skabe utryghed i forældre-barn-relationen, hvis den usikkerhed bliver for stor, siger professor i psykologi og spædbarnsforsker Mette Skovgaard Væver, der leder Center for Tidlig Indsats og Familieforskning på Københavns Universitet.
Forskningsprojektet er støttet af Nordea-fonden og rummer både kortlægning af førstegangsforældres trivsel og evaluering af den nye måde at vejlede forældrene på.
- For nogle forældre vil det være helt ny viden, mens andre blot vil blive betrygget i, at det, de allerede gør, faktisk er helt fint. Det, vi undersøger, er, om mere tryghed i forældrerollen giver større trivsel både hos forældre og barn, og hvis metoden viser sig effektiv, håber vi, at flere kommuner vil være med, siger spædbarnsforsker Mette Skovgaard Væver.
Som en del af projektet har forskerne i Center for Tidlig Indsats og Familieforskning udviklet "Forstå din baby"-videoteket med film om babyers udvikling fra 0-12 måneder. I filmene, som kan ses af alle, får forældre råd om, hvad deres baby har brug for i forskellige aldre, og hvordan de for eksempel kan tale med deres baby eller tackle det, når babyen er frustreret.