Ø-kontaktudvalget vil monitorere, om og hvordan øboer rammes af færgebesparelser.
SMÅØERNE Beboerne på småøerne har ikke opgivet kampen mod besparelserne på færgedriften til Fejø, Femø og Askø.
Omend byrådet torsdag vedtog budgetforliget, hvormed overfartstiden forlænges, vil Ø-kontaktudvalget, som består af småøsbeboere, følge udviklingen. Det fortæller formand Anne-Grethe Laursen.
- Vi vil holde øje med, om besparelserne bliver effektueret i det omfang, man har sagt, ved at se på regnskaberne for færgefarten og opgørelser over brændstofforbrug, siger hun.
Ved at forlænge sejltiden til Fejø med tre minutter og med fem til Askø og Femø, så turene bliver på henholdsvis 18, 30 og 55 minutter, skulle man, foruden 462 færre tons udledt CO2, spare 25-30 procent af brændstoffet.
Det svarer til 680.000 kroner, som øboerne vil sikre sig faktisk realiseres.
Ø-kontaktudvalget vil også være opmærksomme på, hvordan øboerne berøres af ændringerne.
- Vi vil på øerne samle op på henvendelser fra folk, der bliver påvirket, så vi kan lave statistik på det, siger Anne-Grethe Laursen.
De nye overfartstider vil ifølge Lolland Færgefart ikke gælde pendlerafgange. Mellem cirka 5 og 7 og igen mellem 15 og 16.30 vil Fejøfærgen tage turen på de normale 15 minutter, ligesom Femø får én morgen og én eftermiddagsafgang med normal fart.
Men en del øboere vil stadig blive ramt, mener Anne-Grethe Laursen.
- Når man bor på en ø, har man ikke nødvendigvis et job inden for normal pendlerperiode. Der er døgnvagter og skæve arbejdstider, så nogle vil jo blive berørt, og erhverv rammes også, siger hun og udtrykker også ærgrelse over ændringen i færgens beredskab.
Hvor disse har haft bemandet overnatning på øerne, så de hurtigt kunne fragte øboer til Lolland, droppes bemandingen nu. Undtagelsen er Femø-færgen, der kan anløbe alle øernes havne og fremover vil ligge i Kragenæs.
Ifølge Anne-Grethe Laursen er det flere gange sket, at tilskadekomne øboere er kommet til færgen og er blevet sejlet over, og selvom ambulancer snart kan komme til øerne hurtigere, er det også noget, man vil se på konsekvenserne af.
- Det er kritisk, at man ikke kan komme med færgen, hvis der er behov. Så vi vil følge op på, om beredskabet kommer til at fungere, så trygheden og sikkerheden ikke sættes over styr, siger hun om tiltaget, der vil spare kommunen 660.000 kroner årligt.
Ændringerne træder i kraft ved årsskiftet. Det er aftalt, at bliver der overskud på færgedriften, skal det benyttes på området.