cookie-og-privatlivspolitik
Indenrigsminister Astrid Krag (S) har lige i september besøgt Fejø.
Indenrigsminister Astrid Krag (S) har lige i september besøgt Fejø.
Foto: Claus Hansen

Lolland

Holger bestemmer over færgerne til de tre øer!

Indenrigsminister slå fast, at lokale øfærger er kommunes ansvar.




29. november 2019 kl. 17:50 Af Marianne Knudsen

Annonce

FEJØ/FEMØ/ASKØ Lolland Byråds beslutning om at spare på - og dermed forringe - færgeforbindelserne til Fejø, Femø og Askø har fået Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer til at stille sprøgsmål om det til social- og indenrigsminister Astrid Krag (S).

Spørgsmålet, der er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), lyder sådan:

"Det forlyder, at Lolland Kommune påtænker forringelser af færgeforbindelserne til Askø, Fejø og Femø - både i form af forhøjelse af billetpriser, ændringer i afgange og forlænget rejsetid. Hertil kommer, at kommunen vil lade Askø- og Femøfærgen være på fastlandet om natten, og Fejøfærgen skal ligge på Fejø uden bemanding. Femøfærgen skal være bemandet og være "vagtfærge" for alle tre øer. Mener ministeren, at disse forringelser er acceptable?"

Astrid Krags svar lyder:

"Det er den pågældende kommune, som inden for de gældende lovgivningsmæssige rammer træffer beslutning om fartplaner, valg af færgetype, bemanding, takster m.v. for besejlingen af en ø.

Det er således Lolland Kommune, der har det politiske ansvar for beslutninger om prioritering og tilrettelæggelse af færgedriften til kommunens øer.

Staten støtter færgedriften til de små øer økonomisk, og i mine øjne er det godt, at de konkrete beslutninger om færgedriften træffes lokalt med udgangspunkt i lokale forhold og i dialog med ø-repræsentanter. En lokal beslutningsproces giver det bedste grundlag for en hensigtsmæssig tilrettelæggelse af færgedriften.

Et eksempel kan være hensynet til lokale ønsker og behov i forbindelse med fastlæggelse af pendlerafgange, som kan understøtte målet om, at det er muligt at bo og arbejde i alle dele af landet."

Astrid Krag svarer også, at hun har stor forståelse for, at færgedriften betyder meget, når man bor på en ø. Som øbo er man afhængig af færgen. Den er livlinen til resten af verden.

Staten bidrager økonomisk til, at der kan opretholdes færgebetjening af de små øer også der, hvor det ikke er privatøkonomisk rentabelt. Staten yder øremærkede tilskud til nedsættelse af færgetakster for godstransport og passagerbefordring på færgeruter til en række små øer. Desuden yder staten generelle ø-tilskud til kommuner med små øer, som skal dække de særlige udgifter, der er forbundet med at være en kommune med en eller flere øer, herunder særligt færgedrift

Endvidere giver den såkaldte ø-kortordning gratis person-, cykel- og invalidebil-transport for øboere, ridser ministeren op.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsvæsnet får et løft i 2020 01. december 2019 kl. 21.30

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Så er det nok! 01. december 2019 kl. 17.10

AF: BJARKE ROSENKILDE

Marcus Knuth, en kommende… 29. november 2019 kl. 13.08

AF: BJARKE ROSENKILDE

Skraldespansk 29. november 2019 kl. 12.51

AF: JOHN WENNERWALD

Kriminelle bandemedlemmer… 24. november 2019 kl. 21.50

AF: BJARKE ROSENKILDE

Bedstemor med slag i! 21. november 2019 kl. 18.21

Annonce