cookie-og-privatlivspolitik
"Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen" står der i aftalen.
Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Lolland

Holger jubler: Fabrik bevares

Borgmester glæder sig også over omfartsvej og forundersøgelser af fremskudt færgeleje.




28. juni 2021 kl. 12:42 Af David Arnholm

LOLLAND "Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen. Det vil fastholde lokale arbejdspladser på Lolland samtidig med, at tunnelelementfabrikken kan bidrage til at billiggøre kommende projekter, da der ikke vil være behov for at etablere nye produktionsfaciliteter til projekterne".

Sådan står der i infrastrukturaftalen, og det får Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), til at juble.

- Jeg tror ikke, der er mange, der er klar over, hvor stor betydning det får for Lolland-Falster. For mig som borgmester er det næsten ligeså en beslutning, som da man besluttede at bygge en Femern-forbindelse og lagde fabrikken her. Det betyder, at vi får en kæmpestor arbejdsplads, der vil generere så meget de næste 20-30 år, siger han.

Holger Schou Rasmussen nævner, at fabrikken oplagt kan bruges til at producere elementer til en Kattegat-forbindelse, en havnetunnel i København, en Fyn-Als-forbindelse og en Limfjords-tunnel. Men at den også kan bruges til at støbe elementer til havvindmøller.

Også etableringen af en omfartsvej ved Nørreballe glæder ham. Vejstrækningen er nemlig en af de allermest trafikerede på Lolland, og arbejdet vil også kaste lokale arbejdspladser af sig, forventer han.

Annonce

Beslutningen om at undersøge strømforholdene ved et fremskudt færgeleje er han også glad for.

- Vi har hørt fra transportministeren, at det er så svært. Så det er fint at få aflivet de rygter, for selvfølgelig kan man lave et fremskudt færgeleje, der tager højde for det. Nu får vi afklaret det, og så håber jeg, at det bliver startskuddet til, at man går videre og laver en vvm, siger han og spår, at byggeriet af færgelejet nok først kan begynde omkring år 2030.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Penge til kernevelfærd 26. oktober 2021 kl. 22.23

AF: LINDA SOMMER

Femø – Hvor himlen kysser jorden 26. oktober 2021 kl. 22.21

AF: LINDA SOMMER

For mange unge ”flager ud”… 26. oktober 2021 kl. 22.20

AF: KENNETH REICK NIELSEN

3 spørgsmål, stillet fra en… 26. oktober 2021 kl. 15.18

AF: TOM AHLQVIST

Affaldssortering klima… 26. oktober 2021 kl. 08.27

AF: JOHN WENNERWALD

Vi skal tage klimaansvar 24. oktober 2021 kl. 22.06

Annonce

ANNONCE