cookie-og-privatlivspolitik
Nu kan det kun gå for langsomt med at få en elbil, hvis man er pendler, mener Holger Schou Rasmussen, der er glad for sin sorte Tesla.

2

Billeder

Nu kan det kun gå for langsomt med at få en elbil, hvis man er pendler, mener Holger Schou Rasmussen, der er glad for sin sorte Tesla.
Foto: Jan Knudsen

Lolland

Holgers Tesla: den optimale pendlerbil

Holger Schou Rasmussen kører Tesla. Den er perfekt til pendlere, mener han.




30. november 2019 kl. 08:40 Af David Arnholm

Annonce

LOLLAND Som fortaler for vindmøller og visionen om at gøre Lolland til en grøn energi-ø var borgmester Holger Schou Rasmussen (S) ikke i tvivl, da han for et halvt år siden købte ny bil: Han skulle have en elbil.

- Fossilfri biler er fremtiden, og jeg har altid vidst, at den dag, der kom en elbil, der kan køre mig til København og retur på én opladning, skulle jeg have en, fortæller han.

Som borgmester kører han omkring 45.000 kilometer om året, så han ville have en god bil.

- Med alle de kilometer, jeg kører, skal jeg have en bil, der er sikker og miljøvenlig, forklarer han.

Valget faldt på en Tesla Model 3, der har et af markedets kraftigste batterier og dermed en ganske pæn rækkevidde.

- Hvis jeg kører rigtig pænt - 70 kilometer i timen på landevej - rækker den 600 kilometer. Kører jeg blandet, er det 450 kilometer, og på motorvej er det 350 kilometer. Så jeg kan komme til København og tilbage uden problemer. Det er den optimale pendlerbil. Hvis man er pendler og kører 100-200 kilometer på arbejde, er en elbil perfekt. Efterhånden er mange arbejdspladser også begyndt at sætte ladestandere op, påpeger han.

Med den lange rækkevidde kan han som regel nøjes med at lade bilen op derhjemme om natten. Her har han et abonnement hos E.on, og det tager fem timer, så er den klar til næste dag. Men skal han på længere ture, kan bilen selv fortælle ham, hvor han skal lade op - og hvor længe.

På vej hjem fra en tur til Billund i denne uge måtte han for eksempel lige holde ind at lade op en 10 minutters tid i Middelfart - så kunne den køre hjem til Maribo.

- Men kører man i flere timer, skal man alligevel ind at holde 10 minutters pause. Og jeg har endnu ikke oplevet at have problemer med at lade, bemærker han og tilføjer, at der også findes super charge-ladestandere, der kan lade bilen fuldt op på bare 45 minutter.

"Instrumentbrættet" udgøres af en mindre tv-skærm, der har helt styr på, hvor bilen befinder sig og på et øjeblik kan beregne ruter og fortælle, hvor han skal holde ind undervejs. Bilen kan også selv styre, så han i princippet kan slippe rattet - så følger den selv vejen og afpasser farten efter trafikken.

En række funktioner kan også styres fra mobiltelefonen, der fungerer som bilnøgle. For eksempel kan han via mobilen sætte bilen til at varme op om morgenen, så den er varm og klar til afgang, når han skal ud af døren.

Og så er den udstyret med 14 højttalere, og fra skærmen har han adgang til en god streamingtjeneste.

- Du kan finde alverdens musik, bemærker han og viser nogle af de andre funktioner på skærmen.

- Nu er det ikke fordi, jeg vil gøre reklame for Tesla, men den her bil er på vej til at blive nutidens svar på 30'ernes folkevogn. Den opfylder alle behov, og i Norge er det den mest solgte bil, siger han.

Helt billig er Model 3 dog ikke. Standardmodellen koster 370.000, mens dyrere modeller kan koste op imod en halv million kroner. Holger Schous stod ham i 440.000 kroner, men det havde han også skulle give for en VW Passat i samme klasse, bemærker han. Og Teslaen er billig i drift.

I forhold til hans forrige bil sparer han således rundt regnet 20.000 kroner om året på diesel og service.

- Det er dæleme mange penge, og det giver en god forrentning, konstaterer borgmesteren og røber, at han købte bilen uden at have fået en prøvetur.

- Da jeg hentede den, spurgte jeg, hvornår den skulle til service. Så smilede de overbærende. Den skal ikke til service. Den skal bare have sprinklervæske og have luftet bremserne en gang om året, refererer han.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsvæsnet får et løft i 2020 01. december 2019 kl. 21.30

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Så er det nok! 01. december 2019 kl. 17.10

AF: BJARKE ROSENKILDE

Marcus Knuth, en kommende… 29. november 2019 kl. 13.08

AF: BJARKE ROSENKILDE

Skraldespansk 29. november 2019 kl. 12.51

AF: JOHN WENNERWALD

Kriminelle bandemedlemmer… 24. november 2019 kl. 21.50

AF: BJARKE ROSENKILDE

Bedstemor med slag i! 21. november 2019 kl. 18.21

Annonce