Ny indsats på Vestlolland for at redde en del af den maritime kulturarv.
KRAMNITZE De fleste, der besøger Kramnitze Havn for tiden, ser nok en øjebæ - en rigtig grim ælling - hvorimod formanden for foreningen "Frem af Smålandsfarvandet" allerede ser den bryde vandet som en flot, hvid svane.
Paketbåden bliver jagtrigget, som da den blev bygget af Emanuel Mortensen på værftet på Fejø i 1934, og får en enkelt, ny mast med gaffelsejl med bom og to forsejl, og med de hvide sejl og det hvidmalede skib er det da også et forvandlet syn, folk vil få at se.
"Frem" har haft et hårdt liv, siden den forlod Holbæk i 2012, og har senest stået på bunden af Suså Havn i Næstved i nogle år og var fem minutter fra ophugning.
I sommer lykkedes det bådebygger Per Rolighed fra Langø, og senest Rødvig, at få Skibsbevaringsfonden til at bevilge penge og ved velvillighed fra Næstved Havn at få skibet hævet. Det blev løftet ombord på en coaster og sejlet til Rødbyhavn.
Der tog Rødbyhavn Bådeværft imod. "Frem" kom på bedding og blev tætnet af en opbakningsgruppe omkring den maritime kulturarv, som skibet repræsenterer. I september var der stiftende generalforsamling for foreningen "Frem af Smålandsfarvandet," og den er nu ejer af paketbåden, som over 350 følger på Facebook.
Arkitekt Jørgen Møller, Fejø, er formand for bestyrelsen, der blandt andet også tæller Per Rolighed samt formanden for foreningen til bevarelse af bugserbåden "Nakskov Havn 1," Benny Jacobsen.
- Målet er nu at restaurere og tilbageføre "Frem" til sit oprindelige udseende i 1934, så vi skal ud at skaffe fem millioner kroner, eller lidt mere, så skibet bevares om et kulturhistorisk minde om fragtfarten i første halvdel af 1900-tallet, fortæller Jørgen Møller.
Derefter er det meningen, at der skal skabes et bredt tilhørsforhold til "Frem" blandt alle Smålandsfarvandets kommuner og havne, og at skibet kan bruges som promovering.
Med sin cirka dobbelte længde af Fejøs drivkvaser vil "Frem" også kunne tage den årlige efterårstørn med nyplukket frugt til Nyhavn.
Største skib bygget på Fejø
Skibet blev i sin tid bestilt af skipper Kaj Merkel fra Femø, der sejlede gods med det indtil cirka 1948.
Han mistede sit forrige skib, der grundstødte ved Møns Klint juleaftensdag 1933, og nytårsdag 1934 var han på Fejø på Dybvig Havn for at bestille "Frem."
Det 52 fod lange skib er det største skib bygget på Fejø, og det tog seks måneder for otte mand at få det færdigt.
- I foreningen håber vi at kunne involvere forskellige uddannelsessteder i restaureringen af "Frem", og vi har i november haft et første møde med formanden for social- og arbejdsmarkedsudvalget, Vibeke Grave, og repræsentanter for kommunen, fortæller Jørgen Møller.
- I første omgang kan eleverne blive præsenteret for håndens arbejde, og det kan måske guide dem videre i et maritimt uddannelsesforløb, forestiller vi os.
Og indtil videre ligger "Frem" så i vinterly i Kramnitze Havn.
"Frem af Femø" blev bygget i 1934 på Emanuel Mortensens værft i Dybvig Havn på Fejø til skipper Kaj Merkel, Femø. Den kostede 14.000 kroner - uden motor - for et halvt års arbejde. "Frem" fragtede æbler og pærer fra øerne til København.
Under anden verdenskrig sejlede skibet jøder til Sverige, og i 1952 blev det solgt til Julius Andersen i Holbæk og brugt som fragtskib, stenfisker og uddybningsfartøj.
Omkring 1970 købte Holbæk Kommune skibet og forærede det tre år senere til Holbæk Sejlklub, der brugte det som fritidsfartøj og dommerskib ved kapsejladser. Senere fik lokale søspejdere glæde af "Frem," der siden endte på bunden af Suså Havn.