cookie-og-privatlivspolitik
Naturområderne samt ringsti.

5

Billeder

Naturområderne samt ringsti.
Foto: Lolland Kommune

Lolland

Ikke mere statsskov til Nakskov

Jorden er for dyr til opkøb, siger staten. Skuffende, siger DN Lolland.




08. november 2019 kl. 20:00 Af Marianne Knudsen

Annonce

NAKSKOV Det var den 19. april 2007, at daværende miljøminister Connie Hedegaard og Lolland Kommunes daværende borgmester, Stig Vestergaard, underskrev aftalen om det store, statslige skovrejsningsprojekt omkring Nakskov.

De to underskrifter er der rigtig mange i Nakskov, der i dag er glade for.

For der er nu 108 hektar statsejede skov- og naturområder omkring Nakskov med skovstier, motionsskov - der dog nu er opgivet - hundeskov, naturlegepladser og sheltere, og der er etableret 17,5 kilometer ringsti omkring byen.

I aftalen om samarbejde mellem Lolland Kommune og Miljøministeriet forventedes det, at der kom 110 hektar statsejede skov- og naturområder, og kommunen stillede 1. januar 2008 60 hektar jord til rådighed for Naturstyrelsen til skovrejsning, og forventningen var, at staten skulle købe 50 hektar jord til skovrejsning.

De 50 hektar jord blev dog desværre for de skovglade konverteret om til et beløb på 10 millioner kroner, og Naturstyrelsen har kun fået opkøbt jord for cirka 5,5 millioner kroner, svarende til 35,5 hektar, omkring Nakskov. Der mangler derfor at blive opkøbt jord for 4,5 millioner kroner, og Lolland Kommune og Naturstyrelsen er nu parat til at opgive den oprindelige aftale for i stedet at rejse statsskov ved Holeby for restbeløbet.

Baggrunden er, at der ikke er mere jord til salg omkring Nakskov til de priser, som Naturstyrelsen må betale for Finansministeriet. Så der er udarbejdet en tillægsaftale til den oprindelige aftale, hvor det geografiske fokus ændres fra Nakskov til Rødby-/Holeby-området og den nye station, der skal bygges der som følge af tunnelprojektet.

Og det er skuffende for Nakskov, siger næstformand for Danmarks Naturfredningsforenings lokalafdeling på Lolland, Gunvor Thorsen, der fortsætter:

- Vi mangler bynær skov om Nakskov. For vi har kun de stumper skov, der nu er plantet, og de bliver brugt, så i DN Lolland havde vi gerne set, at der blev rejst mere skov. Også fordi friluftslivet har fået en genkomst.

- Vi har heller ikke kommunal skov, hvor man som i en statsskov må bevæge sig overalt, modsat de private skove, hvor man kun må gå på stierne, så i DN Lolland er vi af den holdning, at Nakskov er underforsynet med skov, og at skovrejsningspengene fra staten bør bruges ved Nakskov.

- I øvrigt var skovrejsningsprojektet det sidste, som Nakskov Kommune og borgmester Flemming Bonne Hansen forberedte og fandt vigtigt, inden kommunen lukkede og slukkede, minder Gunvor Thorsen om.

Statsskovrider Claus Jespersen fra Naturstyrelsen Storstrøm, der har varetaget skovrejsningen, mener, at der er opnået supermange positive fordele og gevinster ved Nakskovprojektet:

- Det har givet meget positivt til Nakskov og Vestlolland og betyder noget for befolkningens sundhed og livskvalitet, og der har været en ekstra gevinst ved samskabelsen med de penge, Transportministeriet har givet via cykelrutepuljen.

- Man kan altid ønske sig mere, men vi tror på, at det kan blive til rigtig stor gavn at lave skiftet til et nyt, værdigt indsatsområde på Midtlolland, siger Claus Jespersen.

Naturstyrelsen Storstrøms chef tilføjer, at Nakskovprojektet skal evalueres i samarbejde med Lolland Kommune i 2020, da det jo er lavet som et demonstrationsprojekt, der kunne efterfølges, og at det kan være, at der kan laves nogle af de samme gevinster på Midtlolland.

I 2011 blev det også undersøgt, hvor meget folk bruger den nye natur, og hvad der skal til, for at de kommer mere ud i naturen, og effekten af skov- og naturområderne følges der op på i den nye undersøgelse.

Kommunens vejtekniker, Henrik Egholm, siger, at han kun hører positivt om Nakskovs ringsti. Den er en af 20 cykelruteprojekter, hvori blandt andet også Blegen, Tårsvej, Havnegade, Vejlegade og Klostergade indgår for i alt 20 millioner. Kommunen har betalt de 10, Vejdirektoratet de 8 og Naturstyrelsen de 2.

Læs mere i Folketidendes papiravis fredag.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Råstofferne forsvinder 10. november 2019 kl. 21.48

AF: BJARKE ROSENKILDE

Medier og logik 10. november 2019 kl. 10.39

AF: BJARKE ROSENKILDE

I demokratiets og… 08. november 2019 kl. 12.54

AF: BJARKE ROSENKILDE

Massesugesstion for viderekommende. 06. november 2019 kl. 09.40

AF: POUL HANSEN

At tænke sig.... 05. november 2019 kl. 17.08

AF: JOHN WENNERWALD

Lønnen stikker af 03. november 2019 kl. 21.55

Annonce