Lokale butikker viser sig modstandsdygtige i krisetider. Folk handler mere lokalt, end de plejer, oplever erhvervsdrivende.
NAKSKOV En nylig rapport lavet af Realdania har vist, at Nakskov er en af de undersøgte handelsbyer i landet, der er kommet bedst gennem coronakrisen. I hvert fald indtil videre. Folketidendes udsendte tog temperaturen på det lokale handelsliv tirsdag eftermiddag.
Og hos Carpe Diem Blomster var der god stemning at spore. Her har foråret stik imod alle forventninger budt på en masse solgte blomster.
- Det er bestemt ikke gået dårligt. Pludselig kunne folk ikke besøge hinanden, men de kunne jo sende en blomst - og det gjorde de! Vi har faktisk haft den bedste påske nogensinde her i butikken. Folk kunne ikke komme til påskefrokost, så de sendte en buket i stedet. Det har været det bedste påskesalg, vi nogensinde har haft, fortæller indehaver Britta Haugaard Jensen.
En del kan med garanti tilskrives blomsternes værdi som en måde at minde sine nære på. Men Carpe Diem tog også selv initiativ til at få gang i handlen.
- Vi lavede nogle rigtig gode tilbud, da vi fik lov at starte op igen. Vi lavede et tilbud, hvor vi kørte ud til alle indenfor byskiltet og leverede, hvis de bestilte nogle af vores populære tulipaner. Det kan godt være, de kun bestilte 10, og det nok ikke kunne svare sig økonomisk, men det besluttede vi os for at gøre for at holde hjulene lidt i gang, forklarer Britta Haugaard Jensen.
Et stenkast eller to længere nede ad Søndergade valgte Søren Pedersen at åbne Tøjeksperten i eget navn samtidig med coronakrisens indtog i Danmark. Men selvom han var lidt nervøs ved timingen, er salget af herretøj gået ganske godt.
- Det er faktisk gået rigtig godt - over al forventning. Jeg har aldrig oplevet så mange danske turister i området, som der har været her i år. De skulle bruge nogle af de penge, de har sparet på flybilletter og sangria, og dem har de valgt at bruge her i stedet, tror jeg. De har haft penge på lommen, og folk var klar til at bruge dem.
Heller ikke i Kop & Kande har de været nødt til at frygte for eksistensgrundlaget. Medejer Daniel Nielsen har set mange lokale i butikken.
- Det er gået ganske fint. Kunderne er mere opmærksomme på at handle lokalt, synes jeg. Vi har faktisk ikke gjort noget vildt for at reklamere for os selv. Det er jo et lille samfund, og folk vil gerne bevare de butikker, der er. Det er folk måske blevet mere bevidste om. Og så tror jeg stadig, mange gerne vil ned at røre ved varerne i sådan en branche som den, vi er i, siger Daniel Nielsen.