cookie-og-privatlivspolitik
Udsigten mod Kong Frederik IX's Bro i Nykøbing
Det er mange år siden, at der sidst har kørt godstog på de lokale strækninger.
Foto: Anders Knudsen

Lolland

Ingeniører: Genindfør godstogene på Lolland

Flere interessenter opfordrer nu til at indsætte godstog mellem Nakskov og Nykøbing.




08. marts 2021 kl. 17:10 Af David Arnholm

LOLLAND "Lokalbanerne, de tidligere privatbaner, har ud over en vigtig funktion som livsnerve for mange landområders personbefordring, også betydning for det omgivende erhvervsliv. Noget der har været lidt overset de seneste årtier.

Der er i dag godstrafik på flere af lokalbanerne. Og der er underlag for godstrafik på flere andre lokalbaner. Det skal tages med når lokalbanernes fremtid drøftes."

Sådan indledes et notat om godstrafik på lokalbanerne, som Ida Rail - et netværk for jernbaneinteresserede medlemmer af Ingeniørforeningen - og NJS - Forum for Nordisk Jernbane Samarbejde - står bag. I notatet gennemgås en række lokalbaner rundt om i landet, og om Lollandsbanen står der:

"Der er i dag ikke godstrafik på Lollandsbanen. Der har tidligere været en del sukkertransport fra Nakskov og Sakskøbing (Nordic Sugar), som kunne genoptages, og der er potentialer for gods til og fra Vestas med videre.

Indtil den nye Storstrømsbro er klar, er den nuværende bro en barriere. Godstrafikken må i dag kun køres med ældre diesellokomotiver og lette godsvogne, hvilket ikke giver nogen mening.

Annonce

Der kan etableres spor til sukkerlagrene i Nykøbing F, Sakskøbing og Nakskov. Havnesporet i Nakskov til Sydhavnen via sukkerfabrikken bør genoprettes."

Notatet opremser en række fordele ved at transportere gods på jernbaner. Det er godt for klimaet og miljøet, fordi det kræver mindre energi end lastvognstransport. Og er jernbanen elektrificeret, kan togene køre på vindmøllestrøm.

Dertil kommer, at det vil frigive plads på vejene, så man kan spare dyre udvidelser af vejene. Og at mange af lokalbanerne allerede har forbindelser til havne og erhvervsområder.

"For næsten alle lokalbaner er der således muligheder for at køre med mere gods. Der køres allerede en del gods på nogle af banerne, men der kan tilvejebringes meget mere kørsel, hvis der satses på det med enkle udbygninger af banerne", lyder det.


Forhandlinger på vej

Forslaget kommer på et tidspunkt, hvor der er gang i debatten om landets lokalbaner. 24. februar var der således høring på Christiansborg om lokalbanernes fremtid, hvor Rådet for Bæredygtig Trafik plæderede for en elektrificering af Lollandsbanen. Og op til de kommende infrastrukturforhandlinger har Region Sjælland spillet ind med et ønske om at få direkte tog mellem Nakskov og København.

Annonce

Læs også artiklen: Sukkerfabrikken har sporene klar



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Nye tider 18. juli 2021 kl. 23.19

AF: JOHN WENNERWALD

Spærretid nej tak 12. juli 2021 kl. 11.16

AF: JOHN WENNERWALD

Spærretid nej tak 12. juli 2021 kl. 11.16

AF: BØJE HANSEN

Til Leif Jensen, Følfodvej… 10. juli 2021 kl. 09.34

AF: JOHN WENNERWALD

# Me too 04. juli 2021 kl. 22.34

AF: KENNETH WINTHER

Storstrøm Fængsel bløder... 03. juli 2021 kl. 09.56

Annonce

ANNONCE