Wish har stadig udfordringer herhjemme, men sælger i udlandet.
NAKSKOV Da Seimei, der står bag produkter som økologiske sodavand og lokalt dyrkede og producerede juiceprodukter, i foråret omlagde sin produktion fra sit faste sortiment til den håndsprit, der var så stor mangel på dengang, førte det, som de færreste nok har undgået at høre, nogle udfordringer med sig.
Pludselig skulle virksomhedens emballage varedeklareres anderledes end først antaget, og den uselviske gerning, der blev hyldet vidt og bredt som værende et lysende eksempel på "samfundssind", stod til at koste virksomheden millioner af kroner.
Det endte heldigvis ikke med at blive så dyrt, som ejer Allan Feldt først frygtede, men nu i dag, lige knap et år senere, viser der sig endnu en udfordring for virksomheden. En afledt konsekvens af samfundssindet.
- Det er næsten komisk, vil jeg sige. Vi sælger selvfølgelig ikke noget til flere af vores store aftagere, nu hvor hotel- og restaurationsbranchen er lukket ned. Det betyder selvfølgelig, at vi ikke tjener så mange penge som ventet. Men fordi vi omstillede vores produktion til håndsprit sidste forår og fik en midlertidig indtægskilde derfra, så ser vores regnskab for 2020 bedre ud, end det reelt var, så vi kan ikke søge nogen hjælpepakker, forklarer ejer Allan Feldt.
Men selv om salget har taget et slag, er der stadig fremskridt for Nakskovvirksomheden. Det er bare at finde uden for landets grænser.
- Første ordre er nu i hus til alle El Corte Inglés-butikkerne i Spanien. Vi synes selv, at de er ret flotte og indbydende, det er nogle rigtig spændende forretninger. Vi kender ikke den fremtidige volumen endnu, men vi bliver markedsført overfor hele deres kundekartotek og på deres hjemmeside, så vi er selvfølgelig super spændte - vi krydser fingre for, at Spanien tager godt imod os og vores produkter, udtaler Allan Feldt.