Ny akuttelefon skal hjælpe borgere med sociale og psykiske problemer.
LOLLAND Fra 1. februar får Lolland Kommune en ny akuttelefon. Telefonen skal være døgnbemandet og fungere som en udstrakt hånd til borgere med psykiske og sociale problemer, men også til deres pårørende.
"Borgerne og de pårørende tilbydes en personlig uforpligtende samtale, hvor den enkelte selv afgør, hvad der skal tales om. Det kan være alt lige fra ensomhed, hjælp til kontakt til læge eller hjælp til at håndtere hverdagsproblemer. Borgeren kan sikres fuld anonymitet", står der at læse om den nye akuttelefon.
- Det her bliver et tilbud til udsatte borgere, som har svært ved at finde et sted at henvende sig, når kommunen har lukket. Det kan være, det er lørdag aften, og krisen kradser. Så er der jo ikke nogen på kommunen. Men hjælp skal man jo have, siger formand for social- og arbejdsmarkedsudvalget Vibeke Grave (S).
Tilbuddet er tænkt som et supplement til Åben Rådgivning
- Disse borgere skal have en mulighed for at bede om hjælp uden om alt bureaukratiet. Man skal have en mulighed for at gå ind fra gaden, når problemerne opstår. Og telefonen bliver en forlængelse af det tilbud. Det skal være let at få kontakt for dem, der har brug for hjælp. Og kontakten skal se på borgernes præmis, når behovet er der, siger udvalgsformanden om akuttelefonen, der også er tiltænkt pårørende, der ikke kan klare presset længere.
- Det skal være helt okay for pårørende at sige: "Nu kan vi altså ikke mere. Nu har vi brug for noget hjælp!". Jeg har selv haft borgere i røret, hvor det hele var brændt sammen, og de ikke kunne komme igennem til nogen. Sådan skal det ikke være. Det er vigtigt, at der er en, der lytter ... en, der kan modtage og gå videre, så der kan findes en løsning, siger Grave.
Vil forhindre indlæggelser
Lolland Kommune tror, at det kan betale sig på den længere bane.
- Hvis vi kan komme tidligere ind i en sag, før det går helt i sort, og folk er indlæggelsesklar, så håber vi, at det på den lange bane betyder, at man undgår flere indlæggelser. Og at borgerne føler, at hjælpen er mere tilgængelig, siger Grave.
Formålet er dels at undgå akutindlæggelser på psykiatrisk afdeling, men også at få grebet ind og hjulpet så tidligt, at borgerne bedre kan tackle deres problemer, fordi det hele ikke er blevet for uoverskueligt.
- Hvis det her lykkedes, så er det en fantastisk foranstaltning, hvor man kan tilfredsstille borgernes behov og samtidig gøre en forskel. Og så er det godt nok en god foranstaltning for ikke så mange penge, konkluderer udvalgsformanden.
Akuttelefonen skal døgnbemandes på bostedet Horisonten ved Søndersø i Maribo. Her har personalet fra Lolland Kommunes socialpsykiatri den ekspertise, der skal til for at hjælpe. Og de har hele det socialpsykiatriske system i ryggen, hvis de får brug for at agere hurtigt. Der er sat 500.000 kroner af på social- og arbejdsmarkedsudvalgets budget til formålet.
Akuttelefonen åbner 1. februar og vil have åbent for henvendelser i de tidsrum, hvor alt andet har lukket. Det vil sige mandag til torsdag fra klokken 16 til 08. Fredag til søndag fra klokken 13 til 08 og hele dagen på helligdage.