- Det vil være et problem, hvis politikerne tror, de har gjort nok med de ekstra millioner og den kommende evaluering af specialskolestrategien, for det har de ikke, siger formand for lærerforening.
LOLLAND Der er brug for en våbenhvile i striden om specialskolen, jo før, jo bedre. Det påpeger formanden for Lolland-Falsters Lærerforening, Birger H. Petersen, i det seneste nummer af kredsnyt, som foreningen har sendt ud til sine medlemmer.
Hvad mener du med våbenhvile?
- Det er nok et lidt Karl Smart ordspil. Men det, jeg mener, er, at nu må parterne i dialog med hinanden og lytte til hinanden. Det er der brug for.
Det gælder såvel forældre og skolebestyrelse som administration og politikere, uddyber han.
Ifølge formanden sker der nemlig lige nu det, at forældre og skolebestyrelse er i angreb, mens administrationen og politikerne er i forsvar.
- Det er ikke så konstruktivt, mener han.
- I stedet for at fortsætte med at føre krig i pressen må de i gang med at føre en samtale med hinanden.
Han peger på, at det er fint, at det er blevet synliggjort i pressen, at der er problemer i Specialskolen Lolland.
- Men det løser ikke problemerne, siger han.
Gensidig interesse
Ifølge formanden handler noget af løsningen af konflikten om at forstå, at der ikke kun er én virkelighed, men mange virkeligheder i spil.
- Derfor skal der gensidig interesse til, og så må vi se, om vi ad den vej kan finde en vej, siger han.
Kendsgerningen er i hvert fald, at parterne ikke er enige om tingenes tilstand, fastslår han.
- Så hvad nu? Hvem har ret/uret? Hvad er op og ned i specialskolen, spørger han.
Noget af det handler også om, at parterne ikke er enige om, hvad kvaliteten skal være i specialtilbuddene, vurderer han.
Her skal det nævnes, at Lolland-Falsters Lærerforening i øvrigt også selv har udtrykt betænkeligheder ved forholdene på specialskolen, både overfor administration og politikere. Det gælder blandt andet, om børnenes retskrav på undervisning er opfyldt.
Men formanden fremhæver, at indholdet af lærerforeningens slogan netop er, at "god skole laver vi sammen".
- Så det nytter ikke at råbe af hinanden, siger han.
Lolland-Falsters Lærerforening opfordrer derfor til, at børne- og skoleudvalget meget hurtigt får iværksat en proces i samarbejde med forældre, skolebestyrelsen og andre relevante parter, som kan frembringe de nødvendige oplysninger og forskellige opfattelser af virkeligheden i specialskolen. Ifølge formanden er et fælles grundlag og en fælles opfattelse af virkelighederne nemlig en forudsætning for at komme videre med forbedringer og få genoprettet tilliden mellem parterne. Desuden kan ingen være tjent med tingenes tilstand - mindst af alt børnene, mener han.
Derfor mener lærerforeningen ligesom skolebestyrelsen heller ikke, at det er gjort med at lappe hullet i økonomien i 2021 med de ekstra millioner eller ved at afvente evalueringen af specialskolestrategien.
- Der er brug for en specifik evaluering af, hvad specialskolen er sat i verden for, og hvordan det går med det, fastslår han.
Børne- og skoleudvalget skal i dag på et udvalgsmøde have en status og en drøftelse af status på specialskolen.
Specialskolen Lolland har i de seneste måneder været udsat fra hård kritik fra både skolebestyrelsen, 104 forældre i en underskriftindsamling og fra medarbejdere, hvilket er sket i både anonyme henvendelser til pressen samt i medarbejderudvalg. Kritikken lyder blandt andet på mistrivsel, manglende lovpligtig undervisning og ringe kvalitet i tilbuddene.