cookie-og-privatlivspolitik
Sådan blev planen om det fremskudte færgeleje skitseret i 2018.
Sådan blev planen om det fremskudte færgeleje skitseret i 2018.
Foto: Cowi

Lolland

Lokale kan få indflydelse

Partier er enige om, hvordan fremskudt færgeleje skal undersøges.




05. december 2021 kl. 17:04 Af David Arnholm

VESTLOLLAND En bred skare af partier på Christiansborg er nu blevet enige om et kommissorium for undersøgelserne af et fremskudt færgeleje ved Tårs. Bag planerne står Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten, Alternativet, De Radikale, Kristendemokraterne, Venstre, De Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige.

De er parat til at bruge 10 millioner kroner på undersøgelsen, og planen er, at den skal gennemføres af en projektorganisation i Sund & Bælt A/S, og at der skal nedsættes en følgegruppe. I den gruppe skal der være repræsentanter fra Sund & Bælt A/S og Transportministeriet samt Lolland og Langeland kommuner, Rute 9-komitéen, Molslinjen og andre relevante parter.

- Det er vores fortjeneste i SF, at der bliver nedsat en arbejdsgruppe, der skal følge undersøgelsesarbejdet, og det bliver ret afgørende, at kommunerne og Rute 9-komitéen er med, for at vi har hånd i hanke med projektet. For det har været ret tydeligt for mig før, under og efter forhandlingerne, at transportministeren og hans embedsmænd ikke er interesseret i færgelejet, siger SF's transportordfører, Anne Valentina Berthelsen.

Den skepsis, hun har oplevet, har folketingsmedlem Lennart Damsbo-Andersen (S) også registreret, og han har været ked af, at Transportministeriet hidtil har været skeptisk over for, om projektet kan realiseres. En skepsis, der bygger på en screeningsundersøgelse fra 2018.

- Nu bliver der lavet en mere videnskabelig undersøgelse, hvor man kigger frit på, hvordan man løser de problemer, der kan være. Det er rigtig godt. Det er det første skridt i forhold til, at vi kan få bygget det, siger han.

Annonce

Otte punkter

Mere præcist skal undersøgelsen analysere muligheden for at etablere en kunstig ø 3,5 kilometer ude i Langelandsbælt nordvest for Tårs Færgehavn. Undersøgelsen skal omfatte otte punkter:

o Revurdering af fremskudt færgehavns placering i relation til strømningsblokering (kombination af lavbro og dæmning).

o Verificerende simuleringer af klimaeffekter (øget vandstand).

o Verificerende simuleringer af Østersøen (salt, lagdeling med videre).

o Nærmere afklaring af forudsætninger for blokeringstal, herunder verificering af acceptable blokaringstal.

Annonce

o Vurdering af konsekvenser for besejlingsmuligheder som følge af de øgede strømhastigheder (herunder på forskellige årstider) omkring indsejling til den fremskudte færgehavn samt eventuel tilpasning af havnelayoutet for at optimere manøvreforholdene.

o Simulering af bølgeforhold inde i færgehavnen, herunder eventuel tilpasning af havnelayoutet.

o Undersøgelse af risiko for oversvømmelse af lavtliggende områder ved kysten som følge af opstuvning af havsand.

o Vurdering af sedimentering og erosion omkring de nye anlæg som følge af de ændrede strømningsforhold, herunder særligt ved indsejlingen til den fremskudte færgehavn og ved bro mellem fastland og dæmning, samt vurdering af eventuel effekt af Natura 2000-område (dog forventes yderligere detaljering af sedimentanalyse at ske i forbindelse med anlægsprojekteringen).

Sund & Bælt A/S vurderer, at analysearbejdet vil kunne gennemføres på et år - sættes det i gang i begyndelsen af 2023, vil en rapport derfor kunne være klar i slutningen af 2023. Derefter kan politikerne tage stilling til, hvad der så skal ske med forslaget om færgelejet.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: PER HØYEM

Vindmøller og Power-to-x anlæg 14. januar 2022 kl. 00.23

AF: PER HØYEM

Leo Christensen og Vindmøller 09. januar 2022 kl. 11.48

AF: PER THOMSEN

Aotocampere Stubbekøbing 23. december 2021 kl. 18.41

AF: PER HØYEM

Power-to-x- anlæg og Vindmøller 23. december 2021 kl. 15.16

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen 21. december 2021 kl. 19.39

AF: MARIA SCHOUW NIELSEN

Specialskolen Lolland - er… 18. december 2021 kl. 19.56

Annonce

ANNONCE