Når Lollandsbanen inden længe får nye togsæt, skal de bruges til test af et nyt design, som siden skal udbredes.
LOLLAND Når den nye køreplan træder i kraft til december, vil der køre nye tog på Lollandsbanen. Det er ikke de batteritog, der har været talt om måske at få indført, men en midlertidig løsning med tre togsæt, der lejes i Nordjylland.
De nye tog sættes i drift, fordi de nuværende ikke kan fungere med det nye signalsystem, der indføres på Nykøbing Station. Her kommer systemet ERTMS (European Railway Trafic Management System), der via radiosignaler kommunikerer direkte med de enkelte tog. Men det system er Banedanmark ikke klar til at få installeret i Lollandsbanens gamle IC2-tog før i begyndelsen af 2023, og derfor bliver der altså lejet nordjyske tog.
Tidligere har der været talt om at lave en rokade, hvor Lint 41-togsæt fra Odsherredsbanen og Tølløsebanen kommer til Lolland, mens Lollandsbanens tog så skulle derop, da Holbæk Station først tager ERTMS-systemet i brug i december 2024. Men nu er det altså i stedet planen at indsætte tre nordjyske Desiro-togsæt på Lolland.
Og de tre "nye" togsæt vil blive brugt til at teste et helt nyt design. Planen er, at togene på Movias lokalbaner skal have ens farver og udtryk, men det har de ikke i dag. Her skinner det stadig igennem, at lokalbanerne tidligere har haft forskellige ejere, og da det er relativt dyrt at male togsæt eller pakke dem ind i folie, har de fået lov at beholde de forskellige udtryk.
47 symbolske prikker
Men nu er tiden altså kommet til at få givet togene et nyt udtryk. Et sammenhængende produktdesign skaber nemlig større genkendelighed blandt kunderne, vurderer Movia. Trafikselskabet indførte også sidste år et nyt design i form af en cirkel, der består af 47 prikker, som symboliserer Movias ejere - 45 kommuner og to regioner - og efterhånden som lejligheden byder sig, bliver det brugt på Movias materiel. Man kan allerede nu se prikkerne på de grønne sideruder på elbusser og havnebusser, ligesom det ses på flextrafik-bilernes gule døre.
Nu er Lokaltog som tidligere omtalt godt i gang med at indkøbe 18 nye batteritog, og de skal selvsagt have et tilsvarende design. Det er det design, der nu skal testes på de tre togsæt på Lollandsbanen, og hvis det bliver tilfredsstillende, vil det skulle udrulles til de nye tog. Og dermed, håber Movia, vil lokalbanerne blive knyttet tættere til Movias øvrige tilbud i form af busser, Flextrafik og så videre.
Det nye design er allerede blevet præsenteret for Lokaltogs medarbejdere, som på et af værkstederne har set et print i fuld størrelse. Men målet er også, at togpassagererne skal kunne komme med deres kommentarer - blandt andet på Facebook - i de næste to år, hvor designet testes. Og derefter kan designet så tilpasses, inden det implementeres på batteritogene.
Hvor længe, Desiro-togene skal køre på Lolland, er i øvrigt ikke besluttet. Måske flyttes de til en anden strækning, når IC2-togene er blevet opgraderet med ERTMS, og måske vil de fortsat skulle køre på Lolland.