Flere rejsende måtte 2. pinsedag spejde langt efter toget.
Hvis man som togrejsende brugte Rejseplanen til at planlægge sin rejse med Lollandsbanen i mandags, 2. pinsedag, fik man sig en lang næse. Togene kørte nemlig ikke på de tidspunkter, der stod i Rejseplanen.
Ifølge Rejseplanen kørte Lollandsbanen nemlig som på en helt almindelig mandag. Men realiteten var, at det var køreplanen for helligdage, der gjaldt. Det kom bag på flere rejsende, der fik sig op imod 50 minutters ventetid på stationen, før toget kom.
Hos rejseplanen melder medarbejderen Kristian Sonne hus forbi.
- Rejseplanen modtager blot data direkte fra de enkelte trafikvirksomheder. Denne indeholder blandt andet køreplaner og (ændrede) afgangstider eller forsinkelser. Det er således trafikvirksomhedernes ansvar at holde os opdaterede med de aktuelle tider, da vi ikke står for driften af transportmidlerne, lyder hans forklaring.
Hos Lokaltog, der står for driften af Lollandsbanen, erkender kommunikationskonsulent Peer O. Nørgaard da også, at fejlen ligger der.
- Jeg beklager meget, at passagerer desværre oplevede, at køreplanen for en hverdag blev vist 2. pinsedag. Det skulle retteligt have været helligdagskøreplanen. Fejlen skete, da vi indberettede data til Rejseplanen. Vi beklager fejlen og de gener, som den har givet. Vi er nu klar over årsagen og gør vores bedste for, at fejlen ikke sker igen, lover han.