Lollandsbanens tog lever ikke op til nye standarder, så for fortsat at kunne køre til Nykøbing rykker Lokaltog rundt på sine togsæt.
LOLLAND Banedanmark er i fuld gang med at udskifte signalsystemer på jernbanen. Gamle signaler langs skinnerne og på stationerne udskiftes med ERTMS-systemet (European Railway Trafic Management System), der via radiosignaler sender besked direkte til computerskærme om bord på togene.
Til december tages ERTMS i brug på Nykøbing Station, og så skal de tog, der kører til Nykøbing, også have ERTMS-systemet installeret. Det har Lollandsbanens IC2-tog ikke, og det er staten og Banedanmarks opgave at stå for denne opgradering. Lokaltog og Region Sjælland har derfor løbende presset på for at få gennemført installationen, men hele udrulningen af ERTMS-systemet er blevet forsinket.
Lollandsbanens tog ventes derfor først at få systemet installeret i begyndelsen af 2023, så fra december i år kan de ikke køre til perron i Nykøbing.
Det går selvsagt ikke, og derfor vil Lokaltog, som driver Lollandsbanen, gennemføre en rokade og flytte rundt på de togsæt, der bruges på forskellige lokalbaner.
Det indebærer, at Lollandsbanens IC2-tog byttes ud med Lint 41-tog fra Odsherredsbanen og Tølløsebanen. Lint 41-togene har nemlig fået installeret ERTMS, og Holbæk Station tager først ERTMS i brug i december 2024, så der kan Lollandsbanens IC2-tog godt gøre nytte, selv om de ikke er udstyret med ERTMS.
"Det er Movia og Lokaltogs vurdering, at den nuværende betjening med samme kvalitetsniveau vil kunne opretholdes på alle banerne med rokaden", lyder det i en orientering, som Region Sjællands udvalg for regional udvikling har fået om sagen.
Læs også artiklen: "Batteritog på vej"