Billigste løsning koster 1,1 milliard kroner.
TÅRS Det sete afhænger af øjnene, der ser. Sådan lyder et gammelt mundheld, der kan støves af i forbindelse med Sund & Bælts "Undersøgelse af fremskudt færgehavn ved Tårs."
Interessenterne, der gerne vil have landet bedre bundet sammen gennem bedre infrastruktur med kortere rejsetid for at skabe vækst og bosætning, læser rapporten som værende positiv overfor projektet. Landets transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance ser mere pessimistisk på de 40 sider, fremgår det af en skriftlig kommentar, avisen har modtaget:
- Analysen af en fremskudt færgehavn ved Tårs viser, at der er tale om skønnede anlægsudgifter på mindst 1 milliard kroner, og projektet vil medføre et nettotab for samfundet. Samtidig er der udfordringer med blokering af vandgennemstrømningen i gennem Storebælt og Langelandsbæltet ind i og ud af Østersøen samt udfordrende vandstrømningsforhold ved indsejlingen til færgelejet i en fremskudt havn.
- Det vil være op til et politisk flertal, om der skal arbejdes videre med projektet, når der igen er midler hertil, skriver transportministeren til avisen.
Ministeren har samtidig tirsdag oversendt analysen til Folketingets transport-, bygnings- og boligudvalg. I oversendelsesbrevet skriver Ole Birk Olesen, at den billigste løsning skønnes at koste godt 1 milliard kroner. Med interne renter på under 4 procent vurderes ingen af løsningerne umiddelbart at være samfundsøkonomisk rentable, skriver ministeren.
Der er opstillet tre scenarier i analysen, hvor færgehavnen på en kunstig ø, cirka 3,5 kilometer ude i Langelandsbælt, forbindes med kysten med lavbro eller en kombination af lavbro og dæmning.
Den billigste løsning er et nyt forslag om en forkortet dæmning/lavbro.
Læs artikeln "
Holger: "- Bare kom i gang med ny havn" i torsdagens Folketidende.