16 nyuddannede lærere i Lolland Kommune får over de næste 10 måneder inspiration, hjælp og støtte til lærergerningen.
LOLLAND Nyuddannede lærere i Lolland Kommune får nu en ekstra håndsrækning til at komme godt fra start i deres arbejdsliv. Det sker med tilbuddet om et eksternt mentorforløb, som, med opstart i september og 10 måneder frem, skal give 16 nyuddannede lærere inspiration, hjælp og støtte til lærergerningen.
Til at stå for det eksterne mentorforløb har skole og dagtilbud i kommunen hyret Tine Brock. Hun er lærer, coach og underviser på læreruddannelsen og har desuden en lang erfaring med lignende forløb.
- Vi vil gerne støtte nyuddannede i at blive mere trygge og hjælpe dem i overgangen fra uddannelse til job, derfor har vi hyret Tine Brock, som har sit eget firma, hvor hun laver mentorforløb, fortæller Espen Fossar Andersen, sektorchef for skole og dagtilbud i Lolland Kommune.
Fysisk og online
Tine Brock vil gennem en række fysiske møder og onlinesessioner komme omkring emner som det personlige lederskab, motiverende og inkluderende læringsmiljø, klasseledelse, relationskompetence og forældresamarbejde. Lærerne vil derudover få et fortroligt rum til at dele udfordringer og muligheder i via 1:1 coachingsamtaler med Tine Brock. Der er afsat fem af disse 1:1 samtaler til hver lærer, oplyser sektorchefen.
Formen dækker både faglige oplæg funderet i teori og praksis, fælles drøftelser og refleksioner, casearbejde, individuelt arbejde med egen praksis, gruppeprocesser og øvelser.
I hele perioden vil de nyuddannede desuden få opbygget et netværk, der giver dem mulighed for at fortsætte vidensdeling og gensidig støtte også efter endt kursusforløb.
- Vores tanke er, at det kan give de nyuddannede et fællesskab, fortæller sektorchefen.
Det eksterne mentorforløb er en udløber af en beslutning truffet i børne- og skoleudvalget tilbage i 2020, både for at fastholde de nyuddannede i job, men også for at bedre rekrutteringen til ledige stillinger i kommunen.
Der blev dengang afsat 75.000 kroner til tiltaget, men det er blevet lidt dyrere.
- Vi vidste ikke, hvor mange nyuddannede der ville skulle gøre brug af tilbuddet, og det blev så 16, så nu bruger vi 120.000 kroner på det, oplyser sektorchefen.
En ekstra håndsrækning
Ifølge sektorchefen har skolerne i Lolland Kommune derudover allerede mentorer tilknyttet til de nyuddannede. Det er typisk i form af en kollega, som de nyuddannede kan spørge til råds og få støtte og sparring af. De nyuddannede lærere har desuden nedsat undervisningstid, så der bliver rum til at reflektere over og forbedre egen praksis. De skal nemlig undervise to lektioner færre om ugen end deres kolleger de første to år.
Begge ordninger ligger i den lokale arbejdstidsaftale, som Lolland Kommune har indgået med Lolland-Falsters Lærerforening.
Det eksterne mentorforløb er derfor en ekstra håndsrækning oveni disse ordninger.
Ifølge en pressemeddelelse fra Lolland Kommune er der god grund til at sætte ekstra ind på at fastholde de nyuddannede lærere, idet hver sjette nyuddannede lærer på landsplan stopper i løbet af det første år. Det sker blandt andet, fordi jobbet som lærer, samtidig med at føles vigtigt og meningsgivende, til tider kan være hårdt, frustrerende, ensomt og udfordrende. Det kan desuden være svært at gå fra en uddannelse med vægt på det teoretiske til et job i praksis.
Sektorchefen ligger godt nok ikke inde med de lokale tal, men han tænker, at udfordringen blandt de nyuddannede også gør sig gældende i Lolland Kommune.
Den udvikling vil Lolland Kommune gerne være med til at vende.