Annonce
Lolland

Pleje-"besøg" via skærm sparer masser af kørsel

Foto: Per Houby, arkivfoto

Kommunens afprøvning af "virtuel pleje" viser gode resultater -

borgere og medarbejdere er overvejende tilfredse, viser evaluering.

LOLLAND "Størstedelen af borgerne er i høj grad tilfreds med skærmbesøg."

Sådan lyder en af konklusionerne i en evaluering af kommunens afprøvning af virtuel pleje. Det er et system, hvor borgere i stedet for at få et besøg på deres bolig af hjemmeplejen og sygeplejen får et "skærmbesøg" - altså ser og taler med medarbejderen via en computerskærm.

Den slags besøg har selvfølgelig sine begrænsninger, men kan blandt andet bruges, når borgere skal have hjælp til at administrere, hvilke piller de skal tage, eller skal mindes om aftaler eller andet.

For et par år siden satte kommunen 2,5 millioner kroner af til at afprøve teknologien, og i dag får mange hundrede borgere i kommunen den slags virtuel pleje - både af kommunens ansatte og af det private plejefirma Lev Vel. 2.000-3.000 gange om måneden får borgere virtuelle besøg.

Og erfaringerne er gode, viser altså en evaluering, som ældre- og sundhedsudvalget fik fremlagt på sit seneste møde. Den fokuserer primært på erfaringerne fra 2020, og blandt andet har 52 borgere udfyldt et spørgeskema om deres syn på teknologien og plejen.

"Er du samlet tilfreds med skærmbesøg?" lød et spørgsmål, og til det svarede otte "slet ikke". Seks svarede "i mindre grad", mens 19 svarede "hverken eller". Men 42 krydsede af i "i høj grad" og 23 i "i meget høj grad". To svarede "ved ikke".

Tilsvarende har et pænt flertal svaret, at de "i høj grad" eller "i meget høj grad" oplever, at skærmbesøgene hjælper dem til at blive mere selvhjulpne. Dertil kommer, at et pænt flertal af borgerne også oplever, at skærmbesøgene gennemføres mere præcist end de fysiske besøg.

Til gengæld er meningerne mere delte i spørgsmålet om, hvorvidt de virtuelle besøg har samme kvalitet som de fysiske - et lille flertal svarer "i høj grad" eller "i meget høj grad", mens et lille mindretal svarer "slet ikke " eller "i mindre grad".

Borgerne havde også mulighed for at tilføje kommentarer, og flere har skrevet, at de hellere vil have fysiske besøg, og at de fysiske besøg giver mere tryghed. Ydermere er der flere kommentarer om, at skærmbesøgene gerne må vare længere, da de er meget korte, samt at der ofte er tekniske problemer - dårlig lyd, dårlig forbindelse og et billede, der fryser.

Også 201 medarbejdere er blevet spurgt om deres erfaringer, og de fremhæver også tekniske problemer, der kan betyde, at de er nødt til at køre ud til borgerne. Det er heller ikke altid, borgerne svarer et opkald første gang, hvilket giver spildtid, og ydermere kan det være svært at vurdere borgernes tilstand via videoforbindelsen.

Men en af de store fordele er, at der kan spares kørsel. Faktisk så meget, at det svarer til omkring en million kroner om året eller 2,3 årsværk. Og politikerne var indstillet på at arbejde videre med ordningen, der så skal evalueres igen ved årets udgang.

- Tilsyneladende er de, der modtager plejen, tilfreds med det. Men man skal virkelig passe på og kun bruge det til dem, der kan modtage det og sidder i den anden ende og synes, det er okay, understreger Hans Ole Sørensen (V), der er konstitueret formand.

Han tilføjer, at virtuel pleje endnu er i sin spæde start.

- Men der er ingen tvivl om, at det er fremtiden. Vi skal bare holde øje med, at vi ikke overruler nogen. Det er vigtigt, mener han.

  • Foto: Per Houby, arkivfoto
Annonce
Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Lolland

Efter voldsom brand: Militærmuseum genopstår

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Nicolai endte i stofmisbrug: Nu går han Danmark rundt baglæns af helt særlig grund

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Bil i brand på motorvejen

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Lolland

Engang var den Danmarks bedste Aldi: Nu åbner den snart som Rema 1000

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan