Kommunens afprøvning af "virtuel pleje" viser gode resultater -
borgere og medarbejdere er overvejende tilfredse, viser evaluering.
LOLLAND "Størstedelen af borgerne er i høj grad tilfreds med skærmbesøg."
Sådan lyder en af konklusionerne i en evaluering af kommunens afprøvning af virtuel pleje. Det er et system, hvor borgere i stedet for at få et besøg på deres bolig af hjemmeplejen og sygeplejen får et "skærmbesøg" - altså ser og taler med medarbejderen via en computerskærm.
Den slags besøg har selvfølgelig sine begrænsninger, men kan blandt andet bruges, når borgere skal have hjælp til at administrere, hvilke piller de skal tage, eller skal mindes om aftaler eller andet.
For et par år siden satte kommunen 2,5 millioner kroner af til at afprøve teknologien, og i dag får mange hundrede borgere i kommunen den slags virtuel pleje - både af kommunens ansatte og af det private plejefirma Lev Vel. 2.000-3.000 gange om måneden får borgere virtuelle besøg.
Og erfaringerne er gode, viser altså en evaluering, som ældre- og sundhedsudvalget fik fremlagt på sit seneste møde. Den fokuserer primært på erfaringerne fra 2020, og blandt andet har 52 borgere udfyldt et spørgeskema om deres syn på teknologien og plejen.
"Er du samlet tilfreds med skærmbesøg?" lød et spørgsmål, og til det svarede otte "slet ikke". Seks svarede "i mindre grad", mens 19 svarede "hverken eller". Men 42 krydsede af i "i høj grad" og 23 i "i meget høj grad". To svarede "ved ikke".
Tilsvarende har et pænt flertal svaret, at de "i høj grad" eller "i meget høj grad" oplever, at skærmbesøgene hjælper dem til at blive mere selvhjulpne. Dertil kommer, at et pænt flertal af borgerne også oplever, at skærmbesøgene gennemføres mere præcist end de fysiske besøg.
Til gengæld er meningerne mere delte i spørgsmålet om, hvorvidt de virtuelle besøg har samme kvalitet som de fysiske - et lille flertal svarer "i høj grad" eller "i meget høj grad", mens et lille mindretal svarer "slet ikke " eller "i mindre grad".
Borgerne havde også mulighed for at tilføje kommentarer, og flere har skrevet, at de hellere vil have fysiske besøg, og at de fysiske besøg giver mere tryghed. Ydermere er der flere kommentarer om, at skærmbesøgene gerne må vare længere, da de er meget korte, samt at der ofte er tekniske problemer - dårlig lyd, dårlig forbindelse og et billede, der fryser.
Også 201 medarbejdere er blevet spurgt om deres erfaringer, og de fremhæver også tekniske problemer, der kan betyde, at de er nødt til at køre ud til borgerne. Det er heller ikke altid, borgerne svarer et opkald første gang, hvilket giver spildtid, og ydermere kan det være svært at vurdere borgernes tilstand via videoforbindelsen.
Men en af de store fordele er, at der kan spares kørsel. Faktisk så meget, at det svarer til omkring en million kroner om året eller 2,3 årsværk. Og politikerne var indstillet på at arbejde videre med ordningen, der så skal evalueres igen ved årets udgang.
- Tilsyneladende er de, der modtager plejen, tilfreds med det. Men man skal virkelig passe på og kun bruge det til dem, der kan modtage det og sidder i den anden ende og synes, det er okay, understreger Hans Ole Sørensen (V), der er konstitueret formand.
Han tilføjer, at virtuel pleje endnu er i sin spæde start.
- Men der er ingen tvivl om, at det er fremtiden. Vi skal bare holde øje med, at vi ikke overruler nogen. Det er vigtigt, mener han.