- Vi forsøger at sætte ind præcist, hurtigt og relevant, siger rektor.
LOLLAND Jagten på gode karakterer, hak i selvfølelsen ved overgangen fra folkeskole til gymnasiet og for meget fritidsarbejde.
Sådan lyder nogle af forklaringerne på, hvorfor elever oplever, at pres og bekymringer trækker deres trivsel ned. Men også forældrenes uddannelse og evne til at bakke op om lektierne, deres sundhedstilstand og økonomiske formåen spiller ind.
Det fortæller rektor, vicerektor og studievejleder på Nakskov Gymnasium og HF, efter Børne- og Undervisningsministeriets første trivselsmåling på de gymnasiale uddannelser i sidste uge blev offentliggjort.
Et udtræk af lokale tal fra målingen viser, at tallene lokalt flugter tallene på landsplan.
Det er rektor Peter J. O. Rasmussen glad for.
- Men det bliver tallene selvfølgelig hverken værre eller bedre af, siger han.
Han påpeger, at Nakskov Gymnasium og HF forsøger at sætte ind hurtigt, præcist og relevant. Det sker med studievejledning, brug af mentorer og løbende evalueringer blandt eleverne.