cookie-og-privatlivspolitik
Under valgkampen i sommer havde SF's Anne Valentina Berthelsen (i midten) inviteret sin formand, partileder Pia Olsen Dyhr, på en tur med Tårs-Spodsbjerg-færgen. SF støtter nemlig forslaget om et fremskudt færgeleje.

2

Billeder

Under valgkampen i sommer havde SF's Anne Valentina Berthelsen (i midten) inviteret sin formand, partileder Pia Olsen Dyhr, på en tur med Tårs-Spodsbjerg-færgen. SF støtter nemlig forslaget om et fremskudt færgeleje.
Foto: Privatfoto

Skinner og veje

R og SF lune på nyt færgeleje

Både De Radikale og SF støtter planen om et fremskudt færgeleje, der kan mindske sejltiden til Langeland.




21. november 2019 kl. 17:20 Af David Arnholm

Annonce

VESTLOLLAND Når transportminister Benny Engelbrecht (S) formentlig til februar indkalder til forhandlinger om en ny, stor infrastrukturplan, så kommer forslaget om et fremskudt færgeleje i Tårs til at indgå i transportordførernes diskussioner. Det vil SF og De Radikale sikre.

Og de to partier vil også presse på for, at man går videre med projektet.

- Vi er meget entusiastiske omkring den løsning. Vi synes, forslaget er en rigtig god idé, og vi har foreslået at sætte Sund & Bælt i gang med processen. Det er noget, vi skal snakke om i forhandlingerne, siger SF's transportordfører, Anne Valentina Berthelsen.

Hun er vokset op på Lolland og forstår derfor betydningen af projektet, der vil nedbringe overfartstiden mellem Lolland og Langeland markant.

- Det handler om, at man får bedre mulighed for at bevæge sig frem og tilbage, og det har betydning for bosætning, erhverv og turisme. Lige nu tager det en rum tid, når man skal med færgen, men gør man det hurtigt og nemt, bliver det mere attraktivt, siger hun.

Det fremskudte færgeleje vil for eksempel gøre det mere oplagt for studerende at bo i Nakskov og læse i Odense.

- Havde man en færge, der sejlede ofte og hurtigt, ville det være muligt. Og de turister fra Tyskland, vi er så glade for, vil også blive glade for det. Så behøver de ikke have hotel på Fyn, men kan tage en dagtur til Fyn og bo hos os på Lolland-Falster. Det ser jeg store, store muligheder i, siger hun.


Meget taler for

Også fra De Radikales Rasmus Helveg Petersen, der er medlem af Folketingets transportudvalg, er der opbakning.

- Jeg er meget positiv overfor det. Der er meget, der taler for det projekt, siger han.

Selv om han ikke er transportordfører, har han bedt om at være sit partis ordfører på netop dette projekt, fordi han har en særlig indsigt i sagen. Hans svigerforældre bor nemlig i Sandby, og hans far havde hus i Tullebølle på Langeland, så han har selv rejst med færgen ganske mange gange. Derudover er han valgt på Langeland.

- Jeg interesserer mig for projektet, for jeg ved, hvad den forbindelse betyder, og hvad en opgradering vil betyde, siger han og opremser alle de gode argumenter:

- Hvis forudsætningerne holder, er samfundsøkonomien god. Det er i sig selv interessant, men det har også meget interessante sidegevinster. Det skaber sammenhæng mellem Nakskov og Langeland og gør Nakskov og Langeland til noget, der ikke er for enden af vejen. Og så er det spændende, at det binder Sydfalster op på Femern, og Vestlolland op på Fyn.

Rasmus Helveg Petersen mener også, at Folketinget bør se positivt på projektet af en helt anden grund.

- Det er et område af landet, som ikke er blevet forkælet, og det her projekt vil komme nogle folk til gode, der ellers ikke er blevet tilgodeset med investeringer, siger han og tilføjer, at en bedre forbindelse mellem Lolland og Langeland også vil være med til at øge den økonomiske robusthed i Femern-forbindelsen, fordi det alt andet lige vil gøre tunnelen attraktiv for flere.

Apropos Femern-forbindelsen hæfter Rasmus Helveg Petersen sig også ved, at Folketinget ikke skal tøve for længe med opbakningen til det fremskudte færgeleje. En af idéerne er nemlig, at dæmningen ud til selve færgelejet skal bygges med noget af den jord, der bliver gravet op i forbindelse med tunnelarbejdet:

- Der er en samtidighed, så det skal ikke vente 10 år.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her