Regeringens infrastruktur-forslag rummer flere lollandske elementer - blandt andet om omfartsvej, cykelsti og længere liv til elementfabrik.
LOLLAND Det er bare et par sætninger i det store udspil, og det er ikke noget, der involverer store investeringer. Blot en hensigtserklæring.
Men set med lokale øjne kan en af de vigtigste ting i regeringens infrastruktur-forslag alligevel være et lille afsnit, der har fået overskriften "Fastholdelse af arbejdspladser på Lolland".
Her skriver regeringen:
"Regeringen ønsker, at nye infrastrukturprojekter gennemføres, så der skabes maksimalt udbytte for samfundet, og at eksisterende produktionskapacitet tænkes sammen med fremtidige infrastrukturprojekter. Derfor vil regeringen arbejde aktivt for at bevare den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen. Det vil fastholde lokale arbejdspladser på Lolland samtidig med, at tunnelelementfabrikken kan bidrage til at billiggøre kommende infrastrukturprojekter, da der ikke vil være behov for at etablere nye produktionsfaciliteter til projekterne".
Regeringen kan med andre ord godt se fidusen i at lade elementfabrikken stå efter byggeriet af Femern-forbindelsen for at lade den producere elementer til faste forbindelser andre steder i landet.
- Super udmelding! Det er jeg glad for. Det ville også være lidt åndssvagt at pille den ned, lyder kommentaren fra borgmester Holger Schou Rasmussen (S), da Folketidende læser hensigtserklæringen op.
Omfartsvej
I den mere håndgribelige del af aftalen lægger regeringen op til at få gennemført den opgradering af Rute 9, som VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti lagde op til for år tilbage. Mere præcist ønsker regeringen at få lavet en VVM-undersøgelse af en omfartsvej ved Nørreballe, ligesom den vil afsætte 300 millioner kroner til at anlægge vejen.
Det glæder folketingsmedlem René Christensen (DF).
- Det er faktisk mit eget forslag, som blev fremstillet under den blå regering, men aldrig blev gennemført, siger han.
Regeringen vil også forbedre forholdene for cyklister og har også her fokus på Rute 9. Her har regeringen - på dele af strækningen - "registreret ønsker til forbedring af cyklistforholdene for henholdsvis strækninger og stikrydsning". Hvad forbedringerne kan bestå i, fremgår ikke.
Fremrykker jernbane
I regeringens oplæg er der lagt op til, at opgraderingen af jernbanestrækningen mellem Nykøbing og Holeby med dobbeltspor, elektrificering og en ny station ved Holeby fremskyndes, så arbejdet begynder næste år.
- Det giver god mening, mener folketingsmedlem Lennart Damsbo-Andersen (S).
- Det giver hurtigere togforbindelse mod København - ikke bare på Falster-siden, men også for dem på Lollands-siden, som er afhængige af transport nordpå, påpeger han.
Savner bedre balance
Men opgraderingen af jernbanen er en del af Femern-projektet og som sådan ikke skattefinansieret. Så selvom det er fint at få projektet fremrykket, og han selv har presset på for det, får det ikke Holger Schou Rasmussen til at juble over regeringsudspillet.
Han savner en prioritering af det fremskudte færgeleje ved Tårs (se side 18) og af Lollandsbanen (se her ved siden af).
- Man taler meget om at bringe landet i bedre balance, men Lolland og Langeland er ikke begunstiget med det helt store, siger han og tilføjer, at der ville være et perspektiv i at få reduceret rejsetiden mellem Maribo og Svendborg til lige omkring en time.
Alt i alt betegner han dog udspillet som godt og håber, at der vil være bred opbakning til det på Christiansborg.